.

“Internetul ne oferă posibilitatea realizării lecțiilor altfel”

Dialog cu prof. Monika HOMPOT, director adjunct al Colegiului Național „Decebal” Deva.

 

– Ce reprezintă pentru dvs. internetul?

– Competența digitală este una dintre acele competențe, pe care instituțiile de învățământ le au incluse în programele și planurile de realizare a procesului educativ. Resursele digitale devin un instrument de lucru, necesar pentru a oferi un învățământ calitativ, care să corespundă noilor tendințe pedagogice și intereselor elevilor. Pentru mulți profesori însă, a fi în situația de căutare a metodelor noi cu implicarea resurselor digitale, care să corespundă nevoilor și particularităților grupului de elevi, este o adevărată provocare. Totuși, trebuie să recunoaștem că internetul ne oferă posibilitatea realizării lecțiilor altfel, folosind învățarea online prin intermediul platformelor educaționale, manuale digitale, diverse canale de comunicare, iar metodele educaționale alternative competează în mod firesc studiul la clasă susținut de profesor și îi încurajează pe elevi să aibă o atitudine pozitivă față de învățare.

– Dar pentru elevi?

– Elevii apreciază și simt utilitatea lecțiilor în care metodele tradiționale vechi nu ocupă toate cele 45 de minute, ele alternând cu cele considerate moderne. Internetul le dă acestora posibilitatea de a se documenta asupra temelor discutate în timpul orelor de la clasă – care îi interesează și vor să afle mai multe despre acestea – și să ia parte la dezbateri în cadrul colectivului de elevi al clasei, dezbateri inițiate de ei și coordonate de profesor. Chiar dacă uneori elevii par cu mult mai avansați decât profesorii în cea ce numim noi tehnologii informaționale și de comunicare, Internet, mediul online, pentru ei există provocarea confruntării cu un volum mare de informații virtuale, greu de selectat.

– Există vreun control, o cenzură asupra operațiilor oferite de internet?

– Din păcate, nu există un control deplin, o cenzură asupra operațiilor oferite de internet. Există unele pericole la care se expun elevii care folosesc internetul.  Dintre aceste pericole aș dori să amintesc:

Dependența este un aspect la care părinții ar trebui să fie atenți. Dacă un elev petrece multe ore online acest lucru ar putea să-i afecteze performanța la școală sau să genereze probleme de integrare socială.

Acțiunile ilegale pe care copilul lăsat singur la calculator ar putea să le săvârșească se referă la descărcarea de fișiere protejate de legea drepturilor de autor precum filme sau muzică.

Virușii informatici nu au neapărat în vizor copiii, dar pot infecta calculatorul în timpul utilizării acestuia.

Informațiile personale dezvăluite de copil îl pot pune în pericol pe el sau chiar întreaga familie.

– Cum accesați informația, datele necesare oricărui navigator?

– Pentru accesarea informației necesare îmbunătățirii calității lecției, folosesc motorul de căutare Google Crom și îmi aleg site-urile care oferă informații legate de temele studiate la clasă, altele decât cele aflate în manual. De asemenea îmi sunt de folos filmulețele prezentate de canalul youtube, unde elevii pot viziona experimente de fizică/chimie care, din diverse motive (procedee industriale, securitate etc.) nu se pot realiza în laboratorul școlar. De curând, am descoperit utilitatea mai multor aplicații online (zoom, discord), care permit întâlnirea cu clasele de elevi în mediul virtual.

– Care sunt implicațiile educaționale ale internetului?

– În ceea ce privește implicațiile educaționale ale internetului, consider că oferă un volum mare și variat de informații, interactivitate, este rapid, accesibil. Totodată însă, multe site-uri nu sunt validate științific, dezinformează, nu există ceritudinea corectitudinii informației, astfel informația trebuie verificată din mai multe surse. Totuși, învățarea online a început să fie deosebit de utilă în zilele noastre. Platformele educaționale completează cu succes învățarea clasică, dezvoltă autonomia și curiozitatea, permit elevilor să învețe în ritm propriu și transformă tehnologia într-un aliat pe termen lung; prin manualul digital se atinge un nivel superior al procesului de predare-învăţare-evaluare prin atributul de imersiune (virtual reality şi augmented reality) pe care un eveniment de învăţare continuu (manual digital) îl conferă procesului didactic, faţă de un eveniment de tip discret (RLO, Reusable Learning Objects) şi faţă de experienţa acumulată de elevi sau cadrele didactice în utilizarea de software educaţional (lecţii interactive) prin laboratoarele virtuale pentru fizică, chimie, biologie etc.

– Punctați-ne câțiva termeni uzuali din „dicționarul internetului” care sunt folosiți mai des.

– Internetul este o rețea globală de calculatoare, iar termenii uzuali „dicționarul internetului” care sunt folosiți mai des, ar putea fi următoarele expresii:

browser web – aplicația cu ajutorul căreia este posibilă vizualizarea paginilor web, într-un mod ușor de înțeles. Exemple de browsere web: Internet Explorer, Mozzila Firefox, Google Chrome etc.;

pagina web – un document scris într-un limbaj de programare numit HTML (Hyper Text Markup Language). Practic, fiecare pagina pe care o vedem, atunci când deschidem un browser web, are la bază un document sub această formă;

website (site) – reprezintă o colecție de mai multe pagini grupate sub același nume de domeniu;

www (world wide web) – este o parte a internetului, care leagă între ele toate paginile web existente pe toate calculatoarele din întreaga lume. Www-ul este cel care permite să „ne plimbăm” de la o pagina la alta;

URL (uniform resource locator) – este denumirea „tehnică” a adresei unui site web.

 

Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș

Partajează această știre

Lasă un răspuns

Noutăți
Mica Publicitate