Dialog cu prof. dr. Maria ȘTEFĂNIE, inspector școlar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Hunedoara
– Se vorbește că sunteți „omul potrivit la locul potrivit”. Cum comentați?
– Această sintagmă mă onorează și mă bucură în același timp, însă, sunt conștientă de responsabilitățile și atribuțiile pe care le am în calitate de inspector școlar general. Indiferent de postul sau funcția pe care am ocupat-o de-a lungul carierei mele profesionale, tot timpul m-am străduit să îmi fac datoria cu seriozitate și responsabilitate. Și de această dată îmi voi orienta activitatea după aceleași principii de corectitudine și transparență decizională și voi coordona, cu toată priceperea și experiența mea, învățământul preuniversitar hunedorean. Elevii, cadrele didactice și întregul personal din unitățile de învățământ din județ trebuie să știe că noi, reprezentanții inspectoratului școlar, suntem alături de ei, dorim să îi îndrumăm și să îi ajutăm să performeze și să își îndeplinească obiectivele.
– Cum vă împăcați cu propria persoană?
– Mă împac foarte bine cu mine însămi. Indiferent de momentele sau provocările pe care le întâmpin, cel mai important este să am eu conștiința împăcată și curată. Până acum am reușit acest lucru, respectând câteva principii și valori de la care nu mă abat. Îmi ghidez viața și activitatea după următoarele valori: sinceritate, corectitudine, respect, curaj, empatie și toleranță. Dintre principii, amintesc: nu îi cere cuiva să facă ceva ce tu nu poți să faci, mă refer la atitudine și comportamente, nu la competențe profesionale, sau fii bun ori de câte ori poți – adică tot timpul (Dalai Lama). Valorile și principiile ne fac ceea ce suntem noi ca oameni, iar informațiile pe care le obținem sunt filtrate conform viziunii noastre.
– Care vă este visul în funcția pe care ați preluat-o, dar în profesia aleasă?
– Atât în calitate de profesor, cât și în calitate de inspector școlar general doresc un singur lucru – să văd că cei din jurul meu ating culmi înalte.
Visul unui inspector școlar general nu poate fi altul decât cel legat de elevii, profesorii și toate unitățile de învățământ din județ. Vorbesc atât despre elevi, cât și despre profesori pentru că cele două categorii nu pot fi despărțite. Nu putem face referire la elevi fără a ne raporta la cadrele didactice, și, totodată, nu putem vorbi despre dascăli fără a ne raporta la educabili. Doresc ca toți copiii din județ să beneficieze de dreptul la educație, în grădinițe și școli, să găsească un mediu atractiv și optim pentru pregătire, fiecare elev să performeze în funcție de nevoile și interesele sale și să fie suficient de bine pregătit pentru a face față, cu succes, nivelului următor de pregătire sau din viață. Putem realiza acest lucru cu sprijinul autorităților locale și județene și a tuturor partenerilor educaționali.
Pe termen lung, doresc ca județul Hunedoara să devină o opțiune pentru absolvenții învățământului preuniversitar, dar și pentru absolvenții din învățământul superior. Doresc ca tinerii să rămână la noi în județ, să pună în practică ceea ce au învățat, să contribuie la dezvoltarea și progresul comunităților și să ducem mai departe valorile și tradițiile locale.
Reprezentanții sistemului de educație trebuie să conlucreze cu autoritățile locale și județene, precum și cu mediul economic pentru a identifica soluții și strategii pe termen lung, care să ofere tinerilor motive și oportunități de dezvoltare profesională și personală.
– Punctați-ne o satisfacție profesională inedită.
– Din fericire, în cei 26 de ani de activitate, am avut parte de foarte multe satisfacții profesionale care m-au motivat să merg mai departe. Cele mai frumoase momente în cariera unui dascăl sunt cele în care află că elevii cu care a muncit au reușit la un examen, au obținut un rezultat bun la un concurs sau la o olimpiadă sau, după ani de zile, vezi că s-au afirmat în diferite domenii de activitate și că au realizări remarcabile profesionale și personale.
O mulțumire recentă a mea este rezultatul obținut de elevul Marin Tiberiu Mihai din clasa a VIII-a, de la Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” Orăștie, care, la Olimpiada Națională de Chimie – etapa națională, s-a clasat pe un onorabil loc 15 din 35 de participanți din toată țara. De asemenea, am coordonat trei echipe a câte doi elevi care au participat la Concursul EcoSmarTim, organizat de Facultatea de Chimie Industrială și Ingineria Mediului din cadrul Universității Politehnica Timișoara, care au obținut un premiu I și două mențiuni.
– Decupați frumosul în viața Dvs.
– Cu certitudine, dacă aș decupa frumosul din viața mea aș lua aproape toată „aria”. Spun acest lucru deoarece, în general, am reușit să fac ceea ce mi-am propus și pot afirma că am o viață frumoasă. Am o familie frumoasă, sunt foarte mulțumită de realizările fiului meu, am părinți și prieteni, am o profesie pe care o iubesc și de care sunt mândră. Am învățat că suntem autorii propriei vieți, știu când să fac un pas înapoi, știu când trebuie să „accelerez” și, în general, nu caut vinovați, caut soluții. Sunt un om care dorește să „construiască” și întotdeauna, am încercat să las ceva bun în urma mea.
– De cine depindeți?
– Mă repet, însă am această convingere, și anume că suntem autorii propriei vieți. Le spun acest lucru, destul de des, și elevilor mei. Prezentul fiecăruia dintre noi nu este altceva decât o sumă a deciziilor luate de-a lungul timpului. Fiecare individ poate să aleagă să rămână în zona lui de confort sau să caute, continuu, o versiune a sa mai bună, să se dezvolte, să învețe mereu lucruri noi. Toată viața învățăm și cu cât știm mai multe, realizăm cât de puțin știm. Credem că depindem mult unii de alții, este mai ușor să dăm vina pe alții, când e cazul, însă realitatea este că fiecare decide modul în care își trăiește viața.
– Sunteți o femeie fericită?
– Răspunsul este afirmativ. Sunt recunoscătoare pentru ceea ce sunt și pentru ceea ce am. Nu sunt perfectă, însă sunt încrezătoare în propria persoană, gândesc pozitiv, sunt perseverentă, aleg să fac ceea ce contează cu adevărat pentru mine și pentru cei din jurul meu.
– Aveți o viață agitată?
– Nu consider că viața mea este agitată, chiar dacă programul este foarte încărcat, iar neprevăzutul îmi ia mult timp. De multe ori, trebuie să îmi modific programul și prioritățile, însă nu uit niciodată datoria pe care o am. Încerc să păstrez un echilibru între viața profesională și cea personală.
– Care vă sunt calitățile, abilitățile?
– Nu îmi place să vorbesc despre calitățile mele. Cred că aș fi subiectivă. În general, orice persoană trebuie apreciată în funcție de faptele sale, de atitudinea pe care o are față de muncă și față de cei din jur. Țin foarte mult la cinste și corectitudine.
– Ați avut vreodată un eșec profesional?
– Nu am acest „capitol” în cartea mea referitoare la cariera profesională. Am 26 de ani de experiență în învățământ, dintre care 16 ani am ocupat funcții de conducere și funcții de îndrumare și control. Fiecare etapă din cariera mea profesională a contat la fel mult pentru mine. De fiecare dată, m-am străduit să îmi îndeplinesc atribuțiile de serviciu cât mai bine. Am învățat multe în toată această perioadă și, cu siguranță, mă vor ajuta în activitatea mea de inspector școlar general.
– Cu ce vă ocupați în timpul liber?
– În puținul meu timp liber îmi place să călătoresc, să citesc o carte, să urmăresc un film bun și să stau cu familia mea.
– Care vă sunt defectele?
– Nu am vorbit nici despre calitățile mele și, recunosc, îmi este dificil să răspund la această întrebare. Categoric, ca orice persoană, am și calități și defecte.
– Care vă este agenda de lucru pentru o bună finalizare a anului școlar 2021 – 2022?
– La această întrebare răspund cu bucurie. Agenda este foarte încărcată și amintesc în acest sens următoarele: monitorizarea și îndrumarea unităților de învățământ în vederea încheierii anului școlar 2021-2022 în condiții optime, pregătirea elevilor pentru examenele naționale, pregătirea din timp a tuturor examenelor și a concursurilor, monitorizarea modului în care se derulează înscrierea copiilor la grădiniță și a elevilor la școală, derularea tuturor etapelor referitoare la mișcarea personalului didactic, consolidarea relațiilor cu mediul economic și autoritățile publice locale și județene, asigurarea resurselor financiare și materiale pentru școli, consolidarea măsurilor referitoare la siguranța și securitatea elevilor și a cadrelor didactice, implementarea proiectelor aflate în derulare, inițierea și scrierea unor noi proiecte care să aducă plus valoare învățământului hunedorean.
Au consemnat Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș