.

Modificările bugetare, în atenţia primarilor de comune

Primarii de comune s-au întâlnit, zilele trecute, la Bucureşti, unde a avut loc Adunarea Comunelor din România (ACoR), organizaţie de reuneşte interesele acestor unităţi administrativ-teritoriale.

Primarii comunelor din România au solicitat mai mult sprijin din partea statului în vederea accesării finanţărilor necesare pentru dezvoltarea comunităţilor locale. Edilii au arătat faptul că licitaţiile publice sunt mult prea birocratice, ceea ce duce la întârzieri în derularea proiectelor de investiţii. Nu în ultimul rând, administraţiile locale au nevoie de bugete echilibrate, care să reflecte adevăratele cheltuieli pe care trebuie să le asigure în cadrul comunităţilor.

Primarul din Băiţa: „bugetul este un subiect arzător”

„Bugetul este cel mai arzător subiect. Sunt capitole de cheltuieli care au crescut ca valoare şi este nevoie de suplimentarea veniturilor de la bugetul centralizat pentru a le acoperi. De exemplu, salariul minim pe economie a crescut în acest an de la 1.900 de lei, la 2.080 lei. Este o diferenţă pe care trebuie să o alocăm de la bugetul local, în plus faţă de sumele de până acum. Mai avem indemnizaţiile de hrană şi voucherele de vacanţă, care sunt obligatorii din acest an. Iată doar câteva capitole bugetare unde este nevoie de suplimentarea sumelor”, a arătat primarul comunei Băiţa, Damian Diniş.

Edilul local a remarcat faptul că au crescut şi cheltuielile cu asistenţii personali, în fondul de salarii acestea „cântărind” circa 1,5 milioane lei pe an.

Pe de altă parte, primarul comunei Băiţa a menţionat că pentru prima oară administraţiile locale primesc sumele necesare pentru a acoperi diferenţele rezultate din aplicarea Legii Munţilor Apuseni. Acest act normativ prevede că locuitorii acestei zone plătesc doar jumătate din valoarea impozitelor locale şi, prin urmare, la bugetele locale apărea un minus de 50% care trebuia compensat din alte surse.

Crişcior: Costurile suplimentare trebuie asigurate de la bugetul statului

În comuna Crişcior problemele nu diferă foarte mult faţă de alte aşezări din mediul rural. Creşterile de salarii impuse prin lege şi preluarea costurilor cu asistenţii personali trebuei compensate din alte surse, iar acestea trebuie asigurate de la bugetul de stat, este de părere primarul Ovidiu Furdui.

„Avem costuri cu salariile funcţionarilor din primărie şi cu asistenţii persoanelor cu dizabilităţi, iar fondul de salarii a crescut implicit şi prin majorarea salariului minim pe economie. Este nevoie ca administraţiile locale să primească mai mulţi bani de la bugetul consolidat şi să fie creată o echitate între veniturile pe care le poţi realiza la nivel local şi cheltuiala necesară. Sunt comune care abia se descurcă cu bugetul local, în timp ce anumite oraşe rămân cu sumele necheltuite”, a arătat primarul comunei Crişcior.

Calculele preliminare făcute în cazul Primăriei Crişcior arată o majorare a sumelor necesare pentru asistenţii personali cu circa 400.000 de lei, în acest an, de la 1,9 milioane lei, la 2,3 milioane lei. Apoi, salariile angajaţilor din primărie necesită un fond de circa 1,6 milioane lei. În plus, şi aici este nevoie de buget pentru voucherele de vacanţă şi indemnizaţiile de hrană.

Sunt sume pentru care autoritatea locală trebuie să facă eforturi mari în asigurarea lor. De aceea, susţine primarul din Crişcior, alocările bugetare pe acest an din partea statului trebuie să ţină cont de aceste realităţi. Altfel, cofinanţările pentru proiectele cu fonduri europene, dar şi cele pentru investiţii publice, necesare oamenilor din aşezările comunei vor fi afectate.

În aşteptarea promulgării bugetului central şi apoi repartizarea sumelor către administraţiile locale, primarii refac anumite priorităţi de pe agenda publică pentru că sunt în situaţia de a-i mulţumi pe toţi, deşi sumele de care dispune sunt grevate de noi cheltuieli.

Partajează această știre

Lasă un răspuns

Noutăți
Mica Publicitate