Educație pentru schimbare – de la fast fashion la consum responsabil

Trei inițiative primesc finanțare pentru a inspira noi generații spre consum responsabil: teatru de păpuși cu haine reciclate,la Timișoara, performance și artă anti-risipă, în Capitală, tururi ghidate prin magazinele second-hand, la Iași

Ambasada Franței și Institutul Francez din România, în parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Inițiative Etice și Solidare (CRIES), anunță câștigătorii apelului de proiecte „Educație pentru schimbare – de la fast fashion la consum responsabil”, lansat la finalul anului trecut, în cadrul programului „SpeedingUp Slow-Fashion”.

Prin această inițiativă la nivel național, organizatorii și-au propus să susțină implementarea unor proiecte axate pe educarea tinerilor și creșterea gradului de conștientizare al acestora cu privire laimpactul industriei textile, fenomenul modei de consum șiconsumul responsabil sau explorarea alternativelorcare există în domeniu.

Juriul, format din MagaliVuillaume (Ambasada Franței), Mitichi Preda (președinte Feeric FashionWeek), CaherineDauriac (FashionRevolution France), Doris Manu (FashionRevolution România) și Mihaela Vețan (CRIES), a desemnat trei proiecte care propun soluții creative, cu impact real și capacitatea de a produce schimbări durabile.

Proiectele selectate propun metode originale de educație și sensibilizare, adresându-se unor categorii de vârstă variate. Ele se bazează pe colaborări puternice între școli, organizații neguvernamentale și artiști, având ca obiectiv modelarea unor comportamente responsabile de consum vestimentar”,precizează MagaliVuillaume, Atașat pentru Cooperare Instituțională și Tehnică la Ambasada Franței.

Astfel, câștigătorii competiției sunt:

  • Școala Gimnazială nr. 12 din Timișoara,cu proiectul „Jucării și povești despre responsabilitate”locul 1 (1.500 de euro);

Copiii din învățământul primar vor crea o piesă de teatru de păpuși folosind haine reciclate, transformând astfel un mesaj de sustenabilitate într-o experiență interactivă și educativă. O prezentare video a inițiativei, coordonată de prof. Monica Ban, este disponibilă aici.

  • AsociațiaMacaia,cu proiectul „Dochia: Oracolul risipei fast fashion”locul 2 (1.000 de euro);

Prin performance și artă vizuală, proiectul reinterpretează simbolic fenomenul de acumulare și risipă vestimentară, oferind tinerilor o perspectivă critică asupra consumului excesiv.

  • Asociația Mai Bine, cu proiectul„Pune-ți amprenta pe hainele tale!”locul 3 (500 de euro);

Studenții din Iași vor explora alternative sustenabile la consumul fast fashion printr-un tur ghidat al magazinelor second-hand, descoperind astfel opțiuni etice și creative pentru stilul personal.

Cele trei proiecte câștigătoare vor fi implementate până în noiembrie 2025.

O competiție națională pentru un viitor sustenabil

Concursul a atras 25 de proiecte inovatoare din toată țara, din mediul urban și rural, din partea ONG-urilor, școlilor și artiștilor.

Ne bucură diversitatea inițiativelor și faptul că tot mai multe școli și organizații sunt interesate de educația pentru un consum responsabil. Dincolo de sprijinul financiar, ne dorim să dezvoltăm o rețea de colaborare în acest domeniu, pentru a inspira schimbări de durată,explicăMihaela Vețan, președinte CRIES.

 Un proces de mentorat cu experți din România și Franța

 În urma primei etape de evaluare, au fost selectate 7 proiecte, care au beneficiat de sesiuni de mentorat oferite de specialiști în educație, sustenabilitate și design vestimentar, printre care AnnickJehanne, Carina Bălan, Emma Szilagyi, Evelina Tănase, Edouard Millot, RaoulBeaupain și Mihaela Tilincă.

Parte a inițiativei „SpeedingUp Slow-Fashion”

 Acest apel de proiecte este parte a programului „SpeedingUp Slow-Fashion”, inițiat de Ambasada Franței și Institutul Francez din România, care are ca obiectiv educarea tinerilor cu privire la impactul industriei textile asupra mediului și promovarea unor alternative sustenabile.

  Persoană de contact:

Mihaela Vețan, telefon 0741.232.602.

Partajează această știre

Lasă un răspuns