Viorel Salan: Partidul Social Democrat susţine reforma în domeniul evidenţei populaţiei

Una dintre cele mai vizibile consecințe ale dezvoltării economice este fenomenul de mobilitate a populației. Acest fapt se constată în primul rând în mediul urban, la nivelul Capitalei și al reședințelor de județ.

Dar faptul că, în baza prevederilor prezentului cadru legislativ, apar probleme este demonstrate și de situația apărută în urmă cu o lună de zile la Sibiu.

Școala Gimnazială „I.L. Caragiale” Sibiu a devenit foarte aglomerată din cauza numărului mare de elevi care au dorit să se înscrie la această unitate de învățământ. De asemenea, o serie dintre părinții care doresc cu insistență să își înscrie copiii la această școală aleg să profite de slăbiciunile reglementărilor legale actuale, obținând vize de reședință în zona urbană arondată circumscripției școlare respective, fără a locui acolo.

Dar reconfigurarea acestei circumscripții pentru viitorul an școlar nu va putea garanta dispariția completă fenomenului de obținere abuzivă a vizelor de reședință.

Soluția este adoptarea și de către Camera Deputaților a propunerii legislative pe care o promovez împreună cu colegii parlamentari PSD din Hunedoara. Proiectul de lege aflat în proces de legiferare în Parlament și aprobat deja în Senatul României stabilește, între altele, și reglementări care responsabilizează cetățenii pentru a se pune în legalitate cu domiciliul sau reședința la adresa la care locuiesc efectiv. Demersul nostrum este susținut de peste 120 de parlamentari din toate partidele politice.

Desigur această inițiativă legislativă reprezintă un progres real față de circumstanțele actuale. Dar, în același timp, sunt perfect conștient că mai există și alte probleme care necesită noi soluții juridice.

Un exemplu în acest sens este și implementarea noilor cărți electronice de identitate. Obiectivul Ministerului Afacerilor Interne este foarte ambițios, ca și dorința tuturor cadrelor responsabile de implementarea cu bine până la sfârșitul anului în curs. După încheierea proiectului pilot de la Cluj, cărțile electronice de identitate ar urma să fie emise în toată țara. Procesul va fi însoțit și de alte schimbări structural în domeniul evidenței populației.

Una dintre etapele cele mai complicate va fi crearea mecanismului de interoperabilizare a sistemelor IT pe care Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor le gestionează. Este vorba despre actualul Sistem Informatic Național pentru Evidența Persoanelor și Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă care va devein operațional în toamna acestui an.

De asemenea, Guvernul dorește și se implică direct astfel ca procedurile de interoperabilizare să fie ulterior continuate și extinse. Sunt avute în vedere Agenția de Cadastru, dar și alte sisteme publice similare, exonerând astfel cetățeanul de obligativitatea de a prezenta la ghișeu anumite documente.

Desigur, nu vor lipsi provocările și obstacolele. Prima dificultate o intuiesc deja. Pe cărțile electronice de identitate domiciliul persoanei nu va mai fi tipărit, ci va fi inclus doar în datele de pe CIP pentru e evita preschimbarea cărții de identitate la schimbarea domiciliului. Dar Registrul Național de Evidență a Persoanelor nu poate funcționa în system deschis.

Pe de altă parte, cetățenii nu-și vor mai putea dovedi domiciliul în relațiile directe, nici în relațiile cu persoane juridice private, nici în cele cu agenții economici publici sau privați și nici chiar în relațiile cu autoritățile și instituțiile publice, până când acestea nu-și vor crea propriile sisteme informatice pe care să le interconecteze la Registrul Național de Evidență a Persoanelor și se vor dota cu terminale care să fie folosite pentru citirea informațiilor înregistrate pe suportul magnetic al cărților electronice de identitate. Iar de aici, alte și alte blocaje și neplăceri pentru cetățeni și instituții.

De exemplu, părinții vor avea probleme la înscrierea copiilor la grădinițe, școli, neputând dovedi adresa de domiciliu, iar situația de la Sibiu vă reapărea în toată țara. Sau persoanele care au  nevoie de asistență medicală/socială, vor avea greutăți la internarea în unitățile specializate deoarece acestea prestează servicii numai pentru persoanele domiciliate în raza de competență, iar acest aspect nu poate fi dovedit. Sau responsabilul cărții de imobil nu va mai putea să cunoască pe baza cărții electronice de identitate, persoanele care domiciliază în imobilul de care răspunde și nu-și va mai putea îndeplini obligațiile de a le înscrie în cartea de imobil. Sau agenții constatatori de contravenții vor avea și ei probleme la întocmirea proceselor verbale de sancționare contravențională, pentru că nu vor putea cunoaște domiciliul contravenientului pentru a-l înscrie în procesul verbal de contravenție. Iar lista nu se oprește aici.

Dată fiind amploarea reformei structurale a domeniului Evidenței Populației din acest an, cu certitudine că vor apărea în timp și alte dificultăți și inadvertențe ale cadrului juridic. Toate vor trebui soluționate legislativ.Scopul final al acestor eforturi este cetățeanul și simplificarea vieții lui în relația cu toate instituțiile statului.

Este un scop asumat și de către Partidul Social Democrat prin programul de guvernare. Ne vom ține de cuvânt și ne vom onora promisiunile.

VIOREL SALAN

Deputat PSD Hunedoara

Partajează această știre

Lasă un răspuns