Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a adus veşti bune pentru judeţul Hunedoara. Prezent, miercuri, pe şantierul de modernizare a căii ferate, din gara Simeria, ministrul a declarat că lucrările la proiectul de reabilitare a infrastructurii feroviare între Curtici şi Sighişoara, pe Culoarul 4 Pan European, sunt avansate. Astfel, există premisele ca pe acest tronson să se circule cu 160 de kilometri pe oră, începând cu a doua jumătate a anului viitor.
„Acest tronson Gurasada-Simeria e realizat undeva la 75-76 %. Mare parte din acest tronson va fi finalizat anul acesta. Vor mai rămâne câteva puncte pe care responsabilii de proiect le-au amintit, care vor fi finalizate în primele luni ale anului viitor, astfel încât în primăvară să fie încheiată această lucrare. Unul dintre aceste puncte este legat de Gara Deva. Este un subiect pe care cred că l-am depăşit şi, de asemenea, situl arheologic de la Micia. Aceste puncte au fost depăşite. S-au făcut descărcările arheologice, s-au făcut toate lucrurile, dar toate acestea au consumat timp. (…) Undeva, prin martie – aprilie va fi inaugurat acest tronson, ajugându-se la viteza maximă de circulaţie de 160 de km/h”, a spus ministrul Transporturilor.
El a mai arătat că şi alte tronsoane de cale ferată care merg spre Arad se află în stadii de realizare cuprinse între 70 şi 90%, o parte dintre acestea urmând să fie finalizate în a doua jumătate a anului viitor.
„E foarte important că, undeva din a doua jumătate a anului viitor, se va circula cu viteză de 160 km /h de la Curtici până spre Sighişoara”, a precizat Sorin Grindeanu.
Acces la autostradă, la Sântuhalm
Ministrul a mai spus că în anii viitori banii alocaţi spre transportul pe căile ferate vor fi mai mulţi, comparativ cu infrastructura rutieră. Cu toate acestea, două proiecte importante din judeţul Hunedoara rămân în prima linie. Astfel, se va face un nod rutier la descărcare de pe A1 la Sântuhalm şi un alt nod de intersecţie la Şoimuş unde descărcarea de pe autostradă la intersecţia DN 7 cu DN 76 se va face pe forma pe care au agreat-o autorităţile locale.
„Preferăm să alegem o variantă care, chiar dacă este mai costisitoare, este mai bună. Problema este sursa de finanţare, care acum este bugetul de stat. Se caută o variantă legată de programul operaţional de transport. Nu este singura. Costul este circa 160 milioane lei. Nu e o sumă mică pe care mi-aş dori să o acem din fonduri europene. Dacă nu, rămânem pe bugetul de stat”, a precizat Sorin Grindeanu.
În cadrul vizitei, a avut loc o discuție între ministrul Sorin Grindeanu și președintele Consiliului Judeţean Hunedoara, Laurențiu Nistor, pe marginea investițiilor din județul Hunedoara cuprinse în Programul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport pentru perioada 2021-2030, implementat de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii. Discuțiile s-au axat atât pe stadiul lucrărilor aflate în derulare, cât și pe proiectele care urmează să fie implementate.
Alte proiecte
În faza de proiectare se află tronsonul de autostradă Margina-Holdea (9 km), iar în pregătire sunt deja o serie de proiecte de modernizare destinate infrastructurii de transport. Printre acestea se numără realizarea legăturii TransRegio Hunedoara-Sântuhalm-A1, pentru realizarea căreia a fost semnat deja acordul cu ministerul și care va asigura o nouă ieșire la autostradă, reconfigurarea intersecției DN 7 cu DN 76 (descărcarea A1) – zona Șoimuș, realizarea sensului giratoriu de la intersecția DN7 cu DJ 700A la Simeria (zona OMV), finalizarea lucrărilor din stațiile CFR Simeria și Deva, reabilitarea liniei de cale ferată Filiași-Târgu Jiu-Simeria, precum și modernizarea aerodromului de la Deva (Săulești).
Președintele CJ Hunedoara, Laurențiu Nistor, a punctat şi importanța finalizării DN 66A Uricani – Băile Herculane, cu cei 18 kilometri cât au mai rămas pe tronsonul Câmpușel – Izvoarele Cernei. El a subliniat că modernizarea integrală a căii de acces prezintă un potențial major pentru dezvoltarea turistică a întregii zone pe care o străbate, iar în realizarea sa se va ține cont de respectarea cu strictețe a condițiilor de mediu impuse de existența celor două parcuri naționale și a siturilor Natura 2000 din zonă.