Sfânta şi Marea Vineri

Vinerea Mare: este ultima vineri din Postul Paştilor. Potrivit tradiţiei, este zi de post negru: nu se mănâncă și se bea doar apă.

Pentru creştini, aceasta este ziua când a fost răstignit pe cruce Fiul lui Dumnezeu şi a fost pus în mormânt.

De asemenea, este ziua de pomenire a înfricoşătoarelor Patimi ale Mântuitorului şi de mărturisire a tâlharului celui recunoscător care a dobândit Raiul.

Patimile Domnului sunt numite sfinte, mântuitoare şi înfricoşătoare: “sfinte” pentru că Cel ce suferă este Fiul lui Dumnezeu, “mântuitoare” pentru că şterg păcatele întregii lumi şi “înfricoşătoare” din cauza coordonatelor naturii, care s-au schimbat la răstignirea lui Hristos. “Soarele s-a întunecat, pământul s-a cutremurat şi mulţi din morminte au înviat”.

Denia Prohodului și înconjurarea bisericii cu Sfântului Epitaf

În Vinerea Mare se scoate în mijlocul bisericii Sfântul Epitaf (numit şi Sfântul Aer) pe sub care trec credincioşii, până sfârşitul slujbei Deniei Prohodului, care are loc în seara acestei zile.

Sfântul Epitaf este un obiect bisericesc de cult de forma dreptunghiulară, confecţionat din pânză de in, mătase sau catifea, pe care se află imprimată sau pictată icoana înmormântării Mântuitorului.

Acesta este aşezat pe o masă mai înaltă, iar credincioşii sărută Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce şi Sfântul Epitaful şi trec de trei ori pe sub masa pe care este aşezat. Această trecere pe sub masă a credincioşilor se doreşte a fi asemănarea trecerii prin mormânt a Mântuitorului, care S-a coborât în iad pentru a elibera sufletele drepţilor.

Prin moartea şi Învierea Sa, Hristos a sfărâmat porţile iadului, iar moartea a fost învinsă „Unde îţi este, moarte, biruinţa ta? Unde îţi este, moarte, boldul tău?”, spune Sfântul Apostol Pavel în Epistola întâi către Corinteni (15.55).

Aşa şi credincioşii îşi amintesc acum că şi ei trebuie să treacă prin moarte, prin mormânt pentru a merge la viaţa veşnică în Hristos.

După Slujba Prohodului, Sfântul Epitaf este aşezat pe Sfânta Masă din Sfântul Altar, unde va rămâne până la Vecernia sărbătorii Înălţării Domnului.

După cântarea Prohodului Domnului se înconjoară biserica de tot soborul, cu Sfântul Epitaf. La sfârşitul slujbei, este obiceiul ca preotul să împartă florile aduse, care sunt apoi puse acasă la icoane.

Vinerea Mare – semnificații pentru credincioși

Cercetătorii etnologi susţin că, în comunităţile tradiţionale, se considera că Vinerea Mare, odată cu moartea Mântuitorului, deschide un timp al haosului şi întunericului, oamenii rămânând fără protecţie divină.

Timpul ritual de 14 zile, parte componentă a Ciclului pascal, se degradează neîncetat în Săptămâna Patimilor, notează în volumul „Sărbători şi obiceiuri româneşti” (2003, Ed. Elion) Ion Ghinoiu, când Iisus este trădat, chinuit, umilit şi omorât prin răstignire.

După trei zile de haos şi întuneric în care omenirea a rămas fără protecţie divină, urmează însă miracolul Învierii Domnului din noaptea de Paşti şi actele de purificare din Săptămâna Luminată care readuc echilibrul şi armonia.

Vinerea Mare – cât se ține post negru

Postul pentru Vinerea Mare începe la ora 18.00 în ziua anterioară. Cei care postesc au voie să mănânce după miezul nopții de vineri.

Pentru cei care nu pot ține post negru, din diverse motive, există momente când acesta se poate încheia:

  • la ora 15.00, atunci când Iisus Hristos și-a încredințat sufletul Tatălui
  • la ora 18.00, când a fost dat jos de pe Cruce şi îngropat
  • la ora 21.00, când a fost aşezată piatra pe mormânt.

Vinerea Mare – tradiții, obiceiuri, superstiții

  • cei care reușesc să țină post negru azi și beau doar apă se crede că vor fi protejați de boli și vor beneficia de protecție divină
  • cine se spovedește şi se împărtășește astăzi nu trebuie să o mai facă tot anul
  • nu se coc cozonaci și nu se prepară mâncare pentru Paște; se spune că aceia care o vor face vor arde mâinile Maicii Domnului
  • obiceiul scăldatului: se spune că persoana care se va scufunda în apă rece de trei ori va fi sănătoasă pe tot parcursul anului; mulţi se scaldă în Vinerea Mare pentru a scăpa de boli grele, răceli sau alte probleme de sănătate
  • se spune că pe cei ce trec de trei ori pe sub Sfântul Aer (Sfântul Epitaf) nu-i doare capul, mijlocul și șalele în cursul anului; dacă își șterg ochii cu marginea epitafului nu vor suferi de dureri de ochi
  • acestei zile i se spune și Vinerea Seacă, pentru că bătrânele posteau post negru, iar seara, la Denia Prohodului Domnului, luau anafura de la biserică
  • la terminarea slujbei de vineri seara, femeile merg la morminte, aprind lumânări si-și jelesc mortii; mai există obiceiul ca preotul să împartă florile aduse, care erau considerate a fi bune de leac
  • în trecut, oamenii plecau acasă cu lumânările aprinse pe drum, ca să afle și morții de venirea zilelor mari: ocoleau casa de trei ori și intrând, se închinau, făceau câte o cruce cu lumânarea aprinsă în cei patru pereți sau doar la grindă de la intrare și păstrau lumânarea pentru vremuri de primejdie
  • se crede că dacă ploua în Vinerea Mare anul va fi mănos, iar dacă nu, nu va fi roditor
  • femeile nu umplu borș în această zi, să nu se scalde Necuratul în el; nu coc pâine sau altceva, să nu ardă mâinile Maicii Domnului; nu cos, ca să nu orbească; nu țes, nu torc, nu spală, pentru a nu o supăra pe Sfânta Vineri
  • în zorii zilei, se afuma casa cu tămâie, înconjurând-o de trei ori, pentru ca gângăniile și dihaniile să nu se apropie de casă și de pomi
  • se spune că în Vinerea Mare, odată cu moartea lui Iisus Hristos, se deschide o poartă către haos şi întuneric; oamenii nu au protecție divină în această zi. Sursa: www.alba24.ro
Partajează această știre

Lasă un răspuns