Anul care se încheie peste o lună a fost unul dintre cei mai secetoşi din istoria modernă. Au fost perioade lungi în care ploile s-au lăsat aşteptate, iar specialiştii converg spre concluzia că schimbările climatice se fac simţite, din ce în ce mai mult în viaţa cotidiană. Pentru companiile furnizoare de apă, viitorul va aduce adevărate provocări şi doar ştiinţa şi capacitatea de analiză a echipelor manageriale va face ca momentele delicate să fie traversate mai uşor.
Compania de apă Activitatea Goscom Orăştie îşi îndreaptă deja interesul spre o dezvoltare sustenabilă prin folosirea resurselor disponibile, reducerea pierderilor proprii şi la consumatori, utilizarea alternativelor în procesele mari consumatoare de energie.
„Nu am avut dificultăți în alimentarea cu apă, chiar dacă debitele au fost căzute la sursele de apă. Avem de-a face, însă, cu un semnal de alarmă. Atât pentru noi cât și pentru utilizatori. Până la urmă, noi trebuie să ne luăm măsurile pentru reducerea pierderilor – asta e o problemă importantă la o companie de apă, atât la noi, cât şi la utilizatori, adică să folosim judicios apa, să nu risipim sursele de apă. Sunt două direcții în care trebuie acționat. Noi am avut tot felul de acțiuni de conştientizare referitoare la prezervarea surselor de apă, dar am luat și măsuri pentru limitarea pierderilor”, a spus managerul companiei Activitatea Goscom Orăştie, Fabius Kiszely.
Inteligenţa Artificială, un aliat
În opinia sa, introducerea şi utilizarea noilor tehnologii, inclusiv Inteligenţa Artificială (AI), sunt deziderate la care toţi actorii implicaţi trebuie să ia parte, de la producătorii de apă, la administraţiile locale şi până la consumatorii finali.
„Trebuie să ţinem cont de schimbările climatice. Trebuie să producem energie regenerabilă, şi acesta este un obiectiv esenţial. Putem dezvolta sisteme fotovoltaice, microhidocentrale de care să ne ajutăm în activitate. Deja avem un proiect depus pentru o centrală pe fotovoltaice, este destul de important. Așteptăm finalizarea procedării de selecție și sperăm că vom fi printre cei selectați. Centrala va fi instalată în zona staţiei de epurare, pentru că acest proces este mare consumator de energie”, a menţionat managerul Activitatea Goscom.
Un subiect foarte important și la ordinea zilei este şi digitalizarea, compania reuşind să implementeze o aplicaţie în care clienții pot să-și acceseze indexul, facturile şi pot să facă plăţi.
„Mai avem pe partea operațională, care necesită un efort investițional considerabil, să trecem la partea de sisteme de control automat și activității de date. Să putem gestiona activitățile din punct de vedere automat, într-un sistem cu inteligenţă artificială, până la urmă”, este de părere Fabius Kiszely.
Fonduri pentru dezvoltare
Nu în ultimul rând, atenţia echipei manageriale este focusată pe activitatea de bază, adică încadrarea în parametrii de potabilitatea a apei furnizate consumatorilor şi de încadrarea în parametrii standard a apei uzate. Pentru acest motiv, în colaborare cu Primăria Orăştie se urmăreşte accesarea de fonduri nerambursabile pentru reabilitarea staţiei de apă potabilă.
„Facem tot efortul ca acest proiect să fie un succes”, a conchis managerul companiei Activitatea Goscom Orăştie.