Proiectul “VET-SMART – Şcoala Milenium – Activă şi Responsabilă pentru Toţi”

Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, în parteneriat cu Instituția Prefectului Județul Hunedoara, Consiliul Județean Hunedoara, Camera de Comerț și Industrie a județului Hunedoara, Facultatea de Inginerie din Hunedoara și cu primăriile pe raza cărora funcționează unitățile de învățământ profesional și tehnic din județ, a inițiat și a demarat proiectul “VET – SMART – Școala Milenium – Activă și Responsabilă pentru Toți”.

În cadrul acestui proiect, în perioada 10 – 25 noiembrie 2022, s-au derulat zece dezbateri de tip masă rotundă, la care au participat repre­zentanți ai Instituției Prefectului Județul Hunedoara, reprezentanți ai Consiliului Județean Hunedoara, repre­zen­tanți ai primăriilor (Deva, Simeria, Crișcior, Hunedoara, Călan, Hațeg, Orăștie, Geoagiu, Petroșani, Petrila, Vulcan, Lupeni, Uricani), reprezentanți ai mediului de afaceri (aproximativ 80 de agenți economici din județ), reprezentanți ai Camerei de Comerț și Industrie, repre­zentanți ai mediului universitar, directori și profesori din cadrul unităților cu învăță­mânt profesional și tehnic, precum și repre­zen­tanți ai inspectoratului școlar.
Scopul dezbaterilor a fost identificarea și dezvoltarea unor strategii la nivelul județului, pentru corelarea ofertei de formare inițială prin învățământul profesional și dual, cu cererea de pe piața muncii, îmbu­nă­tățirea accesului la învățare și formare profesională, precum și pentru ridicarea calității actului educațional, cu scopul de a elimina deficitele de com­pe­tență. În fapt, s-a dorit crearea unor punți de legătură între repre­zentanții mediului edu­cațio­nal, reprezentanții comu­nită­ților locale și ju­dețene și reprezentanții mediului economic.
Totodată, obiectivul acti­vită­ților desfășurate a vizat creșterea atractivității pentru elevi a ofertei învățământului profesional și dual, prin facilitarea accesului acestora la un proces educațional profesional bazat pe cunoaștere și competențe solicitate de contextul global al tehnologiei și de piața ocupațională, asi­gurând adaptabilitatea tine­rilor absolvenți la cerințele primului loc de muncă și la exigențele angajatorilor. Au fost propuse următoarele acțiuni comune:

  1. Recomandările formulate să fie transpuse în politici publice, care să susțină dez­vol­tarea durabilă a comuni­tății;
  2. Asigurarea transfera­bilității cunoștințelor, deprinderilor și priceperilor, dinspre companii spre școală;
  3. Transparenţa activită­ţilor şi a informării reciproce;
  4. Respectarea și aplicarea principiului consultării permanente;
  5. Stabilirea unor strategii şi metodologii comune în ceea ce priveşte formarea inițială a tinerilor din județul Hunedoara prin învățământul profesional, dual și tehnolo­gic-liceal sau postliceal;
  6. Promovarea reciprocă, în cadrul activităţilor comune (mese rotunde, ziua porților deschise, dezbateri la care să fie invitați și părinții elevilor de clasa a VIII-a);
  7. Promovarea imaginii tuturor actorilor principali prin diverse căi de comunicare (mass-media sau internet); 8. Consilierea elevilor, privind cariera, prin derularea tuturor acțiunilor propuse.
    S-au conturat și noi oportunități de colaborare cu reprezentanții mediului economic prin inițierea unor noi proiecte care să vizeze nu doar formarea profesională a tinerilor, dar și promovarea în mediul virtual a calificărilor profesionale căutate pe piața muncii.
    Conducerea Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara mulțumește tuturor colaboratorilor implicați în derularea acestui proiect.

Inspector școlar general,
Prof. dr. Maria ȘTEFĂNIE

Partajează această știre

Lasă un răspuns