De-a lungul vieții, tinerii dobândesc o multitudine de valori personale, cunoștințe și abilități dobândite atât prin intermediul părinților, cât și al cadrelor didactice care reușesc să își lase propria amprentă asupra formării caracterelor acestora. Valorile și credințele personale se formează deseori în cadrul orelor de curs predate de cadre didactice, dar și în cadrul orelor de dirigenție.
Practica educativǎ îndelungatǎ a demonstrat necesitatea de a încredința unui diriginte o întreagǎ activitate de coordonare a tuturor influențelor educative ce se exercitǎ asupra unei clase.
– În calitate de dirigintă a unei clase de postliceală – anul I de profil „Agent de turism” în cadrul Colegiului Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara – ne spunea recent prof. Olivia FIREANDA (foto) – am încercat să structurez planificarea la dirigenție astfel încât să cuprindă teme care să ducă la dezvoltarea personală a elevilor. Una din aceste teme fiind „De ce vreau să devin ghid turistic?”
Rolul profesorului și în special al profesorului diriginte, este de a-l ajuta pe fiecare elev în parte să-și descopere talentele de care beneficiază și să-și expoateze la maxim resursele de care este capabil, și să-și aleagă drumul care îl ajută să-și pună în valoare aceste talente. Cu alte cuvinte, rolul esențial al dirigintelui este acela de a-i dezvolta elevului gândirea strategică.
În acest sens, dirigintele capătă rol de mediator, introducând o serie de materiale inovative și moderne cum ar fi: „metoda jocului de rol” în care elevii sunt puși în postura de a-și imagina că îndeplinesc rolul unui ghid turistic care acompaniază grupurile de turiști către destinații din județ. Însoțind grupurile de turiști și vorbindu-le despre locurile vizitate, un ghid turistic poate căpăta abilități de comunicare, dar și organizatorice ceea ce va contribui indirect la dezvoltarea sa personală.
Mai mult decât atât, vizitând numeroase orașe și țări străine, un ghid turistic beneficiază de oportunitatea de a învăța despre obiceiurilor localnicilor, istoria și cultura locurilor ceea ce are drept rezultat îmbogățirea cunoștințelor generale.
O altă metodă pe care o utilizez în cadrul orelor de dirigenție este distribuirea testelor de personalitate care creează o imagine de ansamblu asupra potențialului fiecăruia fiind de asemenea, un important vector de decizie în alegerea viitoarei cariere.
Pentru a face față unei astfel de meserii este nevoie de anumite trăsături comportamentale cum ar fi: empatia, simțul umorului, charismă alături de talent și valoare, cât și de un set de abilități specifice bine puse la punct.
În scopul dezvoltării personale a potențialilor ghizi turistici, profesorul diriginte utilizează tehnica brainstormingului, prin care încearcă să descopere abilitățile și talentul diplomatic, calități atât de necesare în rezolvarea situațiilor neprevăzute și mai puțin plăcute care pot apărea în viitoarea lor carieră.
Pe lângă frumusețea acestei meserii și aportul pe care îl are la dezvoltarea personală, mai apare și motivația intrinsecă a fiecăruia.
„Am ales meseria de ghid turistic, deoarece încă din copilărie m-am simțit atrasă de frumusețile geografice și istorice ale țării. Un alt motiv ar fi dorința de a interacționa cu oamenii și de a le prezenta aspecte interesante ale culturii locale” – susținea eleva Năstase Bianca Maria.
„Consider meseria de ghid turistic ca una potrivită pentru mine deoarece beneficiez de o mare parte din calitățile necesare acesteia: memorie bună, rezistență la stres și efort, bagaj bogat de cunoștințe în domeniu, abilități de exprimare, bun organizator. De asemenea, consider o provocare necesitatea de a fi mereu la curent cu lucruri noi” – afirma eleva Timofte Diana Mihaela.
„Turismul pentru mine a fost mereu o plăcere. De când eram mică iubeam să călătoresc și să aflu cât mai multe despre istoria unui loc. De fiecare dată când mergeam într-o excursie eram cea mai curioasă și le puneam părinților sau profesorilor cu care mergeam o mulțime de întrebări. Pe măsură ce am crescut, îmi doream să călătoresc mai mult și mă informam despre locurile în care îmi doream să merg. În final, am ales să studiez la liceu exact ceea ce îmi place, turismul. Liceul mi-a adus multe beneficii, era o plăcere să învăț la materiile de specialitate. În clasa a zecea am călătorit cu clasa mea la Rimini în Italia unde am făcut practică timp de două săptămâni. Am avut ocazia să văd o cultură străină, să călătoresc pentru prima dată cu avionul, am vizitat și Vaticanul și multe alte locuri la care doar visam că voi ajunge vreodată. După ce am terminat liceul am fost sigură că asta m-ar face fericită și asta vreau să fac și mai departe. Turismul este cel mai frumos și plăcut domeniu pe care l-aș fi putut alege vreodată” – aprecia eleva Afrem Ana Maria.
Au consemnat Ioan Vlad, Georgeta Cizmaș