Este unanim acceptată necesitatea elevilor de autocunoaștere, înțelegere și acceptare a celorlalți, de participarea la activități colective – după cum ne informa prof. Carmen Elena LUPESCU (foto) de la Liceul Teoretic „Traian Lalescu” Hunedoara – care să le formeze sau să le dezvolte abilități necesare pe tot parcursul vieții. Școala are un impact major în acest sens și contribuie la formarea completă a educabililor nu numai prin diversele discipline studiate, ci, mai ales, prin orele de dirigenție, de consiliere și dezvoltare personală. Cadrele didactice, în calitatea lor de diriginți, devin responsabile atât în a furniza conținuturi, cunoștințe, în a forma competențe, cât și în a îndruma elevii în legătură cu problemele cotidiene.
Pentru elevi, profesorii nu sunt doar niște simpli oameni, ci se constituie în modele de urmat; profesorii sunt cei care au mereu sfaturile la îndemână, îi adaptează pe elevi realității și le fac cunoscute provocările vieții. Mediul comunicării autentice dintre profesori și elevi devine ora de dirigenție, unde se pot discuta diverse subiecte precum: adoptarea unei atitudini pozitive față de sine și a unui stil de viață sănătos și echilibrat, relaționarea armonioasă cu ceilalți în contexte școlare și extrașcolare, reflectarea asupra motivației și eficacității strategiilor pentru progres în învățare, luarea deciziilor legate de continuarea studiilor și carieră, educație și ocupații etc. Astfel, se constată importanța și necesitatea orelor de dirigenție, deoarece, pentru elevi, ele constituie mijlocul de evadare din rutina orelor obișnuite. Succesul acestora este dat de abilitatea profesorului diriginte de a se plia pe nevoile elevilor, de a fi dinamic, de a propune teme actuale și interesante, de a furniza idei și puncte de vedere valoroase, de a fi un real „antrenor”.
În calitatea mea de profesor diriginte am avut și am în vedere dezvoltarea personalității elevilor, a carierei, educația pentru muncă, de respectare a valorilor culturale, dar și pentru munca privată.
Nu au lipsit activitățile în vederea respectării mediului, de grijă pentru sănătate, privind protecția consumatorului, prevenirea delincvenței juvenile sau apărarea împotriva incendiilor.
Elevii mei au participat la implementarea de proiecte educaționale, învățându-i să gestioneze eficient nevoile grupului, situațiile conflictuale și problematice, dar și să-și asume rolurile și responsabilitățile ce le revin în clasă și societate.
Au consemnat Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș