– Oricât de mult ne-am strădui – după cum susținea prof. dr. Marta MATE (foto), inspector școlar general adjunct, la Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara – să fim optimiști la finalul acestui an școlar, recent încheiat, în mentalul colectiv 2020-2021 va rămâne un an în care funcționarea procesului de învățământ a fost tributar unui imens efort asumat de întreaga comunitate.
Fiind o instituție care se raportează ca organizare în permanență la timp, anul școlar care s-a încheiat a fost o reală provocare, o adevărată cursă și asta nu pentru a ieși pe primul loc, ci pentru a ne asigura că procesul de învățământ se desfășoară, dincolo de neajunsurile cauzate de pandemie, cât mai aproape de normalitate.
Anul școlar 2020-2021 ne-a oferit multe lecții, ne-a condus de multe ori către situații dificile, însă ce e cel mai important ne-a adus pe toți, părinți, colegi profesori, elevi, instituții locale mai aproape, în sinergia de a asigura sănătatea și siguranța tuturor actorilor educaționali. Această emulație a condus firesc la atingerea obiectivului major propus. Azi, opinia publică consideră mediul școlar a fi cel mai sigur din punct de vedere al prevenirii riscului de îmbolnăvire.
În vâltoarea scenariilor, a contorizărilor de cazuri și rate de incidență, ca instituție ce are ca obiect consilierea, îndrumarea și controlul unităților școlare, am considerat necesară o schimbare strategică în modul nostru de acțiune. Am pornit de la ideea de a elimina presiunea suplimentară indusă colegilor noștri de la catedră de inspecțiile generale și am căutat să oferim sprijin și suport colegilor directori și unităților de învățământ care s-au aflat, poate de prea multe ori, în fața unor situații nemaiîntâlnite. Inspecțiile școlare s-au rezumat la cele de specialitate și la cele tematice, care să asigure desfășurarea în condiții optime a procesului educațional, atât în sistem online, cât și față în față, cu respectarea strictă aprevederilor ordinelor comune ale Ministerului Educației și Ministerului Sănătății. Inspectorii școlari au fost alături de colegii profesori înscriși la gradele didactice în scopul dezvoltării în carieră, urmărind în procesul de îndrumare și control transferul exemplelor de bună practică, diseminarea resurselor educaționale deschise și implementarea activităților remediale ca suport suplimentar în vederea formării competențelor cheie la elevi.
Considerând ca primordială buna desfășurare a procesului instructiv-educativ, pe palierul de inspecție școlară și control, instituția noastră s-a implicat activ și în asigurarea dispozitivelor pentru toți elevii identificați la începutul anului școlar fără echipamente cu care să se conecteze la platformele educaționale. Casa Corpului Didactic Hunedoara a avut un rol important în informarea și sprijinirea unităților de învățământ pentru accesul pe platformele educaționale pentru utilizarea cărora Ministerul Educației a obținut gratuitate. De asemenea, prin programul WIFI Campus, Ministerul Educației a asigurat conexiunea la internet a 73 de unități de învățământ cu personalitate juridică din județ, din care 40 sunt în mediul rural.
Calitatea învățământului se explică și prin a oferi tuturor elevilor resurse și mijloace care să permită participarea, în condiții firești, la procesul de învățământ. Cu sprijinul Ministerul Educației și al instituțiilor publice locale, am implementat și demarat proiecte prin care să ducem la cât mai mulți elevi învățământul acasă. Astfel, prin programul național „Școala de acasă”, au fost distribuite 2759 de tablete achiziționate de Ministerul Educației pentru elevii din învățământul gimnazial. Prin programul național „Școala în siguranță”, Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara a achiziționat și repartizat un număr de 2413 de tablete, iar prin Proiectul privind Învățământul Secundar Romanian Secondary Education Project – ROSE, 30 de licee din județul Hunedoara au beneficiat de un număr de 1704 de laptopuri pentru elevii din învățământul liceal, 138 de camere performante de videoconferință și 129 de table inteligente pentru dotarea sălilor de clasă.
Timpul este constanta cu care în sistemul de învățământ se măsoară și se organizează activitatea. Anul acesta timpul ne-a oferit multe provocări și neputințe, însă una dintre cele mai mari este aceea că am pierdut oameni valoroși, oameni care au contribuit și au adus calitate și prestanță învățământului hunedorean. Ne exprimăm pe aceasta cale întreaga considerație pentru familiile colegilor profesori care ne-au părăsit prea devreme. În încercarea de a diminua efectele negative ale noului virus, am organizat campanii pentru vaccinare și chiar am oferit spațiu pentru un centru de vaccinare pentru cadrele didactice în sediul inspectoratului școlar. În prezent, peste 60% din persoanlul angajat în învățământul hunedorean au ales să se imunizeze prin vaccinare, iar noi continuăm campania de informare astfel încât începutul noului an școlar să ne găsească cu un procentul mai bun.
Eficiența învățământului se măsoară, tot raportat la timp, și prin rezultatele pe care elevii noștri le obțin în activitățile lor, fie școlare, fie extrașcolare. Așa cum știm, în sistemul de învățământ, măsurarea calității actului instructiv-educativ se face și prin evaluările de sfârșit de ciclu. Am reușit, împreună cu sprijinul tuturor factorilor implicați, nu doar să organizăm examenele naționale, ci și să demonstrăm, prin rezultatele bune și foarte bune ale elevilor la aceste examene, că, indiferent cât de multe obstacole se ivesc, cu o bună organizare, muncă, perseverență și sprijin reciproc se poate face față oricărei situații. Promovabilitatea la examenele naționale este ușor sub media pe țară, însă am crescut în ultimii ani la rata de participare la examenul maturității. Ne mândrim cu cei cinci absolvenți care au obținut medii de 10 la prima sesiune a examenului național de bacalaureat și continuăm să credem în șansa fiecărui tânăr de a trece cu bine acest prag important în dezvoltarea personală.
Dincolo de toate aceste provocări, rămânem optimiști și considerăm că împreună putem continua activitatea într-un ritm cât mai apropiat de normalitate sau, de ce nu, de noua normalitate. Ne dorim ca tinerii să aibă încredere în sistemul educațional, iar cei care consideră că sunt atrași de misiunea de dascăl să vină alături de noi cu curiozitatea, creativitatea și energia specifică vârstei.
Mulțumim tuturor celor care au făcut posibilă organizarea, desfășurarea și încheierea acestui an școlar și-i asigurăm de întregul noastru sprijin și întreaga considerație.
Au consemnat Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș