Mașinile la mâna a doua aduse din străinătate s-ar putea scumpi în următoarea perioadă. Guvernul a decis în ultima ședință în care a avut puteri depline că toți samsarii de autovehicule sunt obligați să înscrie personal mașinile la RAR, înainte de a le vinde.
Autoritățile spun că statul a pierdut mai bine de un miliard de lei în ultimii 5 ani, prin neplata TVA-ului de către cei care aduc mașini din străinătate și le vând mai departe. Cei vizați spun că sunt luate în vizor marile firme, care au făcut adevărate averi din neplata acestei taxe către stat.
Executivul a decis, la începutul lunii, ca toți cei care aduc mașini din străinătate să le înscrie personal la Registrul Auto Român, pe numele lor, înainte de a le vinde.
Radian Tufă, director general RAR: Dacă o firmă cumpără o mașină din Germania, în mod normal ar trebui să vină cu mașina în țară, să-i facă omologarea la RAR și în urma revânzării, la prețul de factură cu care a fost achiziționată în Germania, ar trebui să-i pună partea de TVA, care implicit îi ridică prețul. În condițiile în care se fac mai multe acte succesive, cu tot soiul de firme fantomă, practic statul este eludat de TVA.
Statisticile oficiale arată că bugetul de stat ar fi pierdut peste un miliard de lei în ultimii cinci ani, din aceste afaceri. Samsarii spun că modificarea legislativă îi vizează pe cei care au firme, care în ultimii ani au făcut averi colosale.
Pentru ca noile reguli să intre în vigoare, mai e nevoie de un protocol încheiat între RAR și ANAF. Atunci, prețurile cu siguranță vor crește, spun autoritățile.
Radian Tufă, director general RAR: Probabil că va fi o oarecare creștere, dar nu este obligatoriu ca TVA-ul să impună o creștere de 19%.
Anul trecut, în România s-au vândut 880.000 de mașini second-hand. Dintre acestea, 380.000 au fost importate, iar 500.000, de pe piața locală.
În primele 3 luni ale acestui an, s-au vândut peste 122.000 de autoturisme noi și rulate. Doar 21.000 au fost noi, restul, la mâna a doua. /www.digi24.ro