Maria Ştefănie: “Sistemul educaţional şi-a dovedit calitatea”

Inspector Școlar General în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, Prof. Dr. Maria Ștefănie, ne-a a acordat un interviu de suflet, deschizând rubrica intitulată „Oameni de lângă noi”. Despre parcursul său profesional, dar și despre omul din spatele profesiei, vom afla în materialul următor.

Ce v-a determinat să ale­geți o carieră în educație?

Întrebarea dumneavoastră mă poartă pe aripile amintirilor, în vremea în care eram o adolescentă la început de drum, cu întrebări și așteptări de la viață. Am înțeles că alegerea unei cariere în educație este de dorit și poate aduce multiple satisfacții. Este o profesie care dă sens vieții și prin care pot fi influențate generațiile viitoare. De asemenea, educația favorizează legături strânse între profesori, elevi, părinți și alți membri ai comunității, care pot fi de durată și oferă un sentiment de apartenență.
Cum a evoluat rolul dum­neavoastră în cadrul Inspectoratului Școlar Jude­țean Hunedoara?
După anii pe care i-am petrecut într-unul dintre cele mai frumoase licee ale județului Hunedoara, alături de colegi deosebiți și elevi dorinici de a învăța, colectiv în care am evoluat atât ca profesor, cât și ca director adjunct, am avut oportunitatea de a intra într-un nou colectiv, în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara. Aici am îndeplinit, pe rând, atât funcția de inspector școlar pentru disciplinele fizică și chimie, cât și de inspector școlar pentru managementul resurselor umane. Ulterior, am ocupat funcția de inspector școlar general adjunct, coordonând domeniul mana- ­­gement și am făcut parte din echipe manageriale pe care le consider de succes în cadrul instituției. După câțiva ani, am participat la concursul de ocupare a funcției de inspector școlar general, pe care l-am promovat, devenind astfel inspector școlar general la aceeași instituție.
Pe parcursul devenirii mele profesionaleam abordat cu maximă responsabilitate schimbările şi măsurile implementate de Ministerul Edu­caţiei, punând întotdeauna accentul pe muncă, pe valorile echipei și pe efortul colectiv. Cred cu tărie că rezultatul muncii în echipă este cel care dă valoare și contribuie decisiv la performanță.

Ce considerați că merită schimbat în sistemul educa­țional din România pentru a răspundecerințelor actuale?
Până în prezent, sistemul educational din România și-a dovedit calitatea inclusiv prin performanțele elevilor noștri la concursurile, competițiile și olimpiadele internaționale la care au participat. Totodată, elevii noștri sunt bine absorbiți pe piața muncii din Europa, precum și în universității de prestigiu din lume. Însă, dacă ne gândim la adaptarea sistemul educațional din România la cerințele actuale, putem avea în vedere câteva direcții importante precum reformarea curriculumului, integrarea tehno- ­logiei în educație, formarea continuă a profesorilor, creșterea auto- ­nomiei și iovației în școli, promovarea edu­cației incluzive și sprijinirea categoriilor vulnerabile.

Care sunt valorile care vă ghidează în activitatea pro­fesională și ce vă motivează să continuați?
Valorile care mă ghidează în activitatea profe­sională sunt diverse și țin atât de personalitatea mea, cât și de specificul profesiei. În ceea ce fac, atât ca și profesor, cât și în calitate de inspector școlar general, mă străduiesc să dau dovadă de integritate, echitate, cinste, excelență, profesionalism, respect, flexi­bi­litate, respect față de lege și de normele de etică și conduită morală, trans­parență, spirit de echipă, dorință de progres.
Ceea ce mă face să continui cursa în domeniul ales este tocmai pasiunea pentru educație, dorința de a transmite cunoștințe și de a forma viitoarele generații. Sunt motivată de satisfacția de a vedea cum elevii mei pro­gre­seazăși își ating potențialul.
În ceea ce privește activitatea managerială, sunt motivată de dorința de evo­luție personală și profesională, dedicarea față de comunitate, considerându-mi munca esen­­­țială pentru progresul societății. Nu aș vrea să încheifără a face referire la dezvoltarea relațiilor cu colegii, a colaborării cu aceștia și a respectului reciproc.

Un mesaj pe care îl transmiteți elevilor și ca­dre­lor didactice, dar totodată și cititorilor noștri.
Îmi place să cred că una dintre maximele pe care le-am auzit despre educație, poate fi reală în lumea în care trăim: „O carte, un pix, un copil și un profesor pot schimba lumea.”
De aceea le transmit celor pe care i-ați numit, că împreună pășim pe un drum al descoperirii, al învă­țării, al dezvoltării și al pregătirii lumii de mâine. Fiecare dintre noi, elev sau profesor, suntem esen­țiali în această călătorie. Învățăm unii de la alții, ne sprijinim și ne inspirăm.
Elevilor, le doresc să manifeste inițiativa și curajul de a explora fără teamă, de a-și stabili ținte curajoase și optimiste. Fiecare pas pe care îl facem acum, ne apropie mai mult de împlinirea visurilor noastre.
Profesorilor, le mulțumesc pentru dedicarea, pasiunea și răbdarea de care dau dovadă în fiecare zi. Ca dascăli, trebuie să ne asumăm faptul că suntem farul călăuzitor pentru elevii noștri. Menirea și impactul nostru depășește sala de clasă și lasă o amprentă profundă în viețile tuturor celor pe care îi ghidăm.
Împreună, trebuie să înțelegem că formăm o echipă unită, puternică și care trebuie să fie capabilă să schimbe lumea, pas cu pas, cu fiecare lecție, zâmbet și vis. Această schimbare trebuie să ne poarte spre o lume mai bună, mai frumoasă, în care ne vom trăi viitorul!
Interviu realizat de Teodora Petruţ

Partajează această știre

Lasă un răspuns