Recunoașterea calităților manageriale mi-a adus un plus de satisfacție vieții profesionale – dialog cu judecător Flavius Dacian CONTA preşedintele Tribunalului Hunedoara.
– D-le Flavius Dacian Conta, din luna august sunteţi preşedintele Tribunalului Hunedoara. Cariera profesională vă recomandă pentru această funcţie. Vă rog să punctaţi, pentru cititorii Accent Media, câteva repere ale activităţii pe care aţi desfăşurat-o
– Sunt preşedintele Tribunalului Hunedoara începând cu data de 16.08.2022. Am deţinut funcţia de preşedinte al Judecătoriei Deva în perioada 01.01.2013–31.12.2020 şi cea de vicepreşedinte al Judecătoriei Deva în perioada 12.02.2021 – 12.08.2021. Am deţinut funcţia de preşedinte al Judecătoriei Deva în perioada 01.01.2013–31.12.2020 şi cea de vicepreşedinte al Judecătoriei Deva în perioada 12.02.2021 – 12.08.2021.
În perioada decembrie 2005 – martie 2006 am fost judecător la Judecătoria Hunedoara, iar în perioada aprilie 2006 – iunie 2019 am activat în cadrul Judecătoriei Deva. În iulie 2019 am promovat în funcţie de execuţie la Tribunalul Hunedoara, fiind delegat la Judecătoria Deva până în august 2019, iar începând cu data de 01.09.2021 sunt judecător în cadrul Tribunalului Hunedoara.
– Se vorbește că sunteți „omul potrivit la locul potrivit”. Cum comentați?
– Consider că „omul potrivit la locul potrivit” este omul bine pregătit pentru ceea ce urmează să facă, având motivația corespunzătoare și dorința de a fi cel mai bun.
– Cum simțiți bucuria succesului de a deveni președinte și în ce măsură aceasta se revarsă asupra activității pe care o veți desfășura?
– Am fost numit în funcţia de preşedinte al Tribunalului Hunedoara în urma promovării concursului pentru numirea în funcţii de conducere a judecătorilor la curţi de apel, tribunale, tribunale specializate şi judecătorii, organizat în perioada mai-august 2022 de către Consiliul Superior al Magistraturii, pentru un mandat de 3 ani, conform art. 48 din Legea nr. 303/2004, privind statutul judecătorilor și procurorilor.
Fără a nega faptul că recunoașterea calităților manageriale urmare a promovării unui concurs, mi-a adus un plus de satisfacție a vieții profesionale, consider că validarea deplină a acestora va avea loc pe măsură ce obiectivele pe care mi le-am propus în acest mandat vor fi atinse, pas cu pas, zi după zi, fiindcă doar aducerea la îndeplinire a scopurilor propuse reprezintă, în fapt, esența unei cariere de succes.
De asemenea, îmi voi continua şi activitatea de judecător în cadrul Secţiei Penale a Tribunalului Hunedoara, cariera de judecător şi perfecţionarea permanentă fiind la fel de importante.
– Care credeți că trebuie să vă fie rafinamentul specific funcției, brandul care trebuie să vă aducă aprecieri activității d-vs. care de altfel solicită o mare responsabilitate.
– Conducerea instanţei are rolul de a configura managementul acesteia din perspectiva cetăţeanului, primul pas fiind acela al stabilirii unei relaţii cu acesta bazată pe comunicare permanentă, profesionalism, transparenţă, promptitudine în rezolvarea solicitărilor, atitudine proactivă şi bună credinţă.
Scopul final este îmbunătăţirea actului de justiţie tocmai în interesul cetăţeanului de rând, pentru ca reprezentanţii societăţii, indiferent de calitatea pe care aceştia o au, să aibă încredere în sistemul de justiţie, care este în interesul cetăţenilor şi pentru cetăţeni.
În sistemul judiciar etica are o importanţă strategică întrucât integritatea este esenţială pentru îndeplinirea adecvată a funcţiei judiciare, iar legitimitatea soluţiilor pronunţate este conferită în primul rând de autoritatea morală şi integritatea magistraţilor.
Conducătorul unei instituţii din sistemul judiciar trebuie să se raporteze în mod etic la atribuţiile funcţiei pe care o ocupă şi să integreze etica în toate componentele activităţii instanţei.
Cred că în calitate de conducător de instanţă îmi revine misiunea de a promova şi menţine standarde înalte de conduită profesională. De aceea consider că e important să promovez o cultură a actului de conducere etic, responsabil, transparent şi orientat către interesul public.
– Cum apreciați începutul de drum în activitatea de președinte?
– Sunt pe deplin conștient de provocările actuale cu care se confruntă Tribunalul Hunedoara și judecătoriile din raza de competență teritorială (lipsa de judecători, pensionarea colegilor cu consecința repartizării ciclice a dosarelor nesoluționate către judecătorii rămași în activitate și, implicit, creșterea volumului de activitate a acestora, dar și a presiunii datorată termenelor de soluționare, necorelarea schemelor de personal, instabilitatea legislativă cu efect în planul practicii judiciare neunitare, presiunea răspunderii disciplinare, infrastructură precară etc.) și care reclamă soluții urgente și adecvate. Acționând cu bună credință și responsabilitate față de valorile pe care sistemul nostru de justiție este chemat să le protejeze, am convingerea că prin valorificarea experienței mele profesionale, a abilităților dobândite și dezvoltate de-a lungul întregii mele cariere, pot aduce un plus valoare eforturilor susținute ale colectivului de înfăptuire a unui act de justiție de calitate, predictibil și transparent, prin realizarea unui management eficient al resurselor umane la instanţă, asigurarea unei dimensionări echilibrate a volumului de activitate raportat la fiecare judecător, asigurarea şi, mai cu seamă, buna gestionare a resurselor materiale, umane şi financiare, astfel încât să se asigure condiţiile optime necesare soluţionării dosarelor într-un termen rezonabil.
– Care vă este agenda de lucru, momentele care vă pot face mulțumit, fericit profesional?
– Menținerea unor standarde de eficiență ridicate la nivelul indicatorilor de calitate a activității judiciare, continuarea procesului de informatizare și simplificare a accesului la justiție în beneficiul direct al cetățeanului, precum și finalizarea unor lucrări importante de renovare și modernizare la clădirile instanțelor.
În linii mari, cred că succesul profesional este mai degrabă o stare, reflectată în interior, dar și în exterior și nu e determinat neapărat de ceea ce obții când ajungi la destinație, ci de ceea ce devii de-a lungul drumului.
– La ce vă gândiți acum privind viitorul d-vs. profesional?
– Transpunerea în practică a obiectivelor asumate, a cărei importanță este accentuată pe fondul profundelor transformări legislative la care asistăm, implică un proces complex ce trebuie gestionat cu obiectivitate, previzibilitate, coerență, transparență și adaptabilitate la situațiile inedite ce se pot ivi pe parcursul exercitării funcției de conducere.
Un sistem judiciar caracterizat de integritate, transparență și responsabilitate este una din condițiile sine qua non pentru dreptul la un proces echitabil, oportun și eficient, de către o instanță independentă și imparțială.
Încrederea reprezintă fundamentul fiecărui proces, iar pentru îmbunătățirea acesteia este nevoie de o comunicare eficace și clară din partea sistemului judiciar, publicul larg trebuind să fie pe deplin informat cu privire la activitatea acestuia.
În concluzie, transparența este cheia și presupune accesul la informații complete referitoare la sistemul judiciar, menite a promova și încuraja încrederea publicului în actorii implicați în procesul judiciar.
Au consemnat Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș