Fraude prin apeluri telefonice în numele Bursei din România

Directoratul Național pentru Securitate Cibenretică (DNSC) atrage atenția asupra unei fraude prin care infractorii sună oameni și pretind că sunt reprezentanți ai Bursei din România. Cei care răspund apelurilor sunt îndemnați de infractori să instaleze pe dispozitiv anumite aplicații false, cu scopul de a le sustrage bani.

Seria de tentative de fraudă se folosește de metoda vishing (apeluri telefonice de phishing), care presupune telefoane date de infractori în numele unei instituții. Atacatorii urmăresc să îi convingă pe utilizatori să le trimită date cu caracter sensibil, în special date bancare.

Cum acționează cei care încearcă să înșele prin apeluri telefonice

Atacatorii apelează victima și pretind că sunt din partea SIF Muntenia sau Bursa de Valori București (BVB). Aceștia folosesc drept pretext al apelului presupuse acțiuni vechi pe care victima le-ar deține din perioada cuponiadei din anii ’90, dar despre care a uitat.

Atacatorii susțin că aceste acțiuni s-au apreciat foarte mult ca valoare, însă pentru a le vinde și a încasa sumele respective, victima trebuie să urmeze un proces la îndrumarea atacatorului. Bineînțeles, în realitate nu există aceste acțiuni, iar atacatorii cer victimei să instaleze pe dispozitiv anumite aplicații false, care folosesc identitatea vizuală a entităților impersonate, și care au ca scop prejudicierea financiară a victimei, precizează DNSC.

Recomandările DNSC:

  • Nu instalați aplicații sau programe la solicitarea apelanților, în special dacă vi se cere acest lucru în regim de urgență și cu explicații vagi.
  • Nu furnizați niciodată telefonic date cu caracter sensibil (date personale, de autentificare, sau de carduri bancare), în urma unor apeluri suspecte, chiar dacă par a proveni de la instituții de încredere.
  • Verificați întotdeauna autenticitatea apelurilor de la o autoritate sau instituție, printr-un canal de comunicare separat, în special dacă vi se solicită date cu caracter sensibil.
  • Raportați astfel de apeluri către organizația a cărei identitate este folosită pentru a atrage atenția cât mai rapid asupra noilor scenarii folosite de atacatori în astfel de inițiative frauduloase.
  • În cazul în care ați furnizat date de card, sesizați imediat banca, iar dacă ați fost păgubit, depuneți o plângere la Poliție (fizic sau la petitii@politiaromana.ro) și notificați DNSC (telefon 1911 sau platforma PNRISC: https://pnrisc.dnsc.ro/). /www.europafm.ro
Partajează această știre

Lasă un răspuns