EDUCAȚIE Ministrul Educației: Grădinițele, învățământul primar și clasele a VIII-a și a XII-a, prioritare la reluarea cursurilor

Noul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a explicat luni că în discuțiile pe care le va avea cu Ministerul Sănătății va propune redeschiderea școlilor și grădinițelor în format față în față pe trei paliere. Astfel, grădinițele, învățământul primar și clasele a VIII-a și a XII-a vor fi prioritare. 

În cazul claselor terminale de gimnaziu și liceu, este vorba despre elevi care trebuie să susțină examene și reluarea cursurilor pentr ei este foarte importantă.

„Din perspectiva Ministerului Educaţiei ne dorim să prioritizăm pe trei paliere: grădiniţe şi învăţământ primar; elevii claselor a VIII-a şi a XII-a care vor susţine examenele naţionale; elevii din şcolile care au înregistrat dificultăţi în derularea procesului de învăţământ online, cu precădere în mediul rural, dar nu numai”, a explicat ministrul.

Potrivit acestuia, grădiniţele, învăţământul primar, elevii claselor a VIII-a şi a XII-a, şcolile în care au existat dificultăţi sunt priorităţi nu numai în ceea ce priveşte momentul deschiderii, ci şi din perspectiva nevoii de „activităţi remediale” pentru a putea compensa pierderile suferite de sistemul de educaţie din cauza pandemiei.

Întrebat când se vor redeschide școlile și grădinițele, noul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat în timpul audierilor din Parlament că „cu toții ne dorim să începem școala cât mai repede în format clasic și vom începe școala cât de repede ne va permite situația epidemiologică.

Cunoaștem că e foarte dificil să organizezi școala online, cu precădere în educația timpurie și în învățământul primar. Nu este simplu nici în învățământul gimnazial și nici în cel liceal”, evitând astfel un răspuns concret.

„Răspuns final: cât de repede ne permite situația epidemiologică. Nu avem competențe epidemiologice, dar vom acorda atenție maximă acestui subiect, în ordinea priorităților pe care am anunțat-o: educație timpurie (grădinițe) și învățământ primar, gimnazial, liceal, universitar”, a răspuns Cîmpeanu.

Acesta a precizat că și în învățământul universitar “sunt dificultăți majore” cu desfășurarea cursurilor online, deși structura orelor de curs și a orelor practice ar permite o mai mare flexibilitate decât în preuniversitar.

În cadrul audierii din Parlament, Sorin Cîmpeanu a amintit și de creșterea burselor pentru elevi și studenți.

„Salut una dintre ultimele decizii ale guvernului prin care s-a instituit un cuantum minim al burselor per elev. Aceste burse de 530 mil lei trebuie să se regăsească în bugetul pe 2021. Până acum au fost 270 milioane, deci 30 mil pe lună, la 3 milioane de elevi este 10 lei pe lună. Trebuie finanțate clar de către stat prin autoritățile locale” a mai declarat Sorin Cîmpeanu.

Cîmpeanu și-a încheiat discursul cu o promisiune, și anume aceea că dacă va considera că nu va putea realiza toate proiectele pe care le-a propus, va renunța „în favoarea cuiva mai competent”.

Joi, Sorin Cîmpeanu, noul ministru al Educației a declarat că una dintre prioritățile sale este ”reîntoarcerea grabnică a elevilor la școală”, dar doar în măsura în care va permite situația epidemiologică.

Cîmpeanu a mai declarat că, ”cel mai probabil”, elevii de clasa a 9-a nu vor avea manuale pentru că licitația nu a fost organizată până în acest moment:

”Va trebui să ne concentrăm pe lucruri urgente cum ar fi redeschiderea școlilor care trebuie făcută cât mai repede, cât permite situația epidemiologică. Este prioritate zero, ne dorim cu toții profesori, elevi, părinți, reîntoarcerea cât mai grabnică la școală. În principal trebuie să fie responsabilitate (…) Planurile cadru nu sunt aprobate, nu avem curriculum aprobat, nici licitația pentru elevii de clasa a 9-a. Este foarte puțin probabil ca elevii de clasa a 9-a să aibă manuale. Ne dorim o organizare clasică a examenelor”

Examenele naționale- problema urgentă a educației

Problemele urgente ale educației sunt “organizarea examenelor naționale, aprobarea curriculumului după ce vom avea planurile-cadru analizate și aprobate și apoi vin celelalte probleme cronice”, a afirmat Cîmpeanu. Acesta a precizat că unul dintre obiectivele sale este “susținerea eticii și integrității în sistemul educației”, prin realizarea unui sistem integrat al actelor de studii.

Bacalaureat diferențiat în 2021, în funcție de specificul fiecărui candidat

Bacalaureatul va fi un examen diferențiat „în funcție de specificul fiecărui candidat”, a declarat noul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu. Acesta a dat un exemplu în privința bacalaureatului profesional care ar trebui să permită accesul doar în universități tehnice. Cîmpeanu a mai spus că va exista și Bacalaureat clasic.

„Bacalaureatul să fie diferențiat în funcție de specificul fiecărui candidat, în funcție de dorințele lui de dezvoltare profesionale și personală, vor fi pe învățământ profesional care să îți permită accesul într-o universitate tehnică, nu în altfel de universitate, bacalureatul clasic și vom vedea…”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Noul ministru a mai spus că Bacalaureatul diferențiat „face parte din an treilea capitol, probleme cronice” și că „un Bacalaureat diferențiat este absolut necesar. Rutele de evoluție educațională și profesională trebuie să fie diversificate, complete și deschise. Pentru a avea aceste rute trebuie să ai un bacalaureat diferențiat”.

Introducerea Bacalaureatului diferențiat este inclusă în Programul de Guvernare al guvernului Cîțu.

Prioritate la deschidere: grădinițele, învățământul primar, liceal și școlile care nu au acces la tehnologie

Sorin Cîmpeanu a explicat în 27 decembrie la B1 că, atât din punct de vedere al redeschiderii, cât și al acțiunilor pentru compensarea pierderilor aferente acestei perioade, prioritate vor avea grădinițele, învățământul primar, elevii din clasele a VIII-a și a XII-a, dar și școlile defavorizate în ceea ce privește accesul la tehnologie.

„Cu siguranță, Ministerul Educației își dorește redeschiderea școlilor cât mai devreme posibil, dar asta va fi discutat cu Ministerul Sănătății. În funcție de situația epidemiologică, de evoluția ei și de ceea ce fac alte state. Cert este – și vă pot spune asta foarte clar – că prioritate vor avea grădinițele și învățământul primar, fără să neglijăm învățământul gimnazial, liceal, universitar, dar acolo apropierea este cea mai necesară între cadrul didactic și copil, în grădiniță și învățământul primar.

Acolo ne vom concentra. De asemenea, ne vom concentra pe clasa a VIII-a și pe elevii clasei a XII-a, pentru că ei vor susține examene naționale, și nu în ultimul rând e nevoie de prioritizarea școlilor care, să spunem, au avut un acces deficitar la tehnologie și la internet, pentru că sunt câteva sute de mii de copii care în toată această perioadă au putut să facă ceea ce numim învățământ online într-o manieră deficitară – o spun cu toată răspunderea.

Când spun că prioritizăm aceste trei categorii – grădiniță, învățământ primar, clasa a VIII-a, XII-a și școlile defavorizate, să le spunem în așa fel – mă refer nu numai la urgența deschiderii acestor școli, ci mă refer și la nevoie de acțiuni remediale, pentru a compensa cât se poate de mult, din timp, pierderile aferente aceste perioade”, a mai spus Sorin Cîmpeanu.

Cât despre eventuale reforme în sistemul de educație, ministrul Sorin Cîmpeanu a explicat: „E bine să facem reformele acestea într-un echilibru cu societatea, cu așteptările societății, nu neapărat cu ideile unui ministru sau altui ministru. Posibilitatea de mișcare este foarte, foarte puternic îngrădită și e normal, și e bine să fie așa”. /www.alba24.ro

Partajează această știre

Lasă un răspuns