Care este legătura între lumina din sălile de curs și performanțele educaționale? Studiile au demonstrat că, indiferent de ciclul de învățământ, de la cel primar și până la cel universitar, un sistem de iluminat corespunzător poate contribui în mod simțitor la ridicarea nivelului de învățare.
Altfel spus, lumina adecvată creează o atmosferă de studiu prietenoasă, impulsionândastfel nivelul de concentrare și înțelegere a informațiilor transmise la ore. Pe lângă acestea, dacă vorbim despre sisteme de iluminat bazate pe tehnologie led, avantajele pot fi cuantificate prin scăderea facturii la energie, dar și prin contribuția la eforturile de reducere a emisiilor de CO2.
Acestea sunt și obiectivele proiectului „Energie în școlile copilăriei”, derulat încă din anul 2012 de compania E.ON România și prin care au fost investite peste 3,5 milioane de euro pentru îmbunătățirea condițiilor de studiu şi eficientizarea consumului de energie prin iluminarea bazată pe tehnologie led a sălilor de clasă. Până în prezent, programul a acoperit 63 de unități școlare din 18 județe, având circa 40.000 de elevi și profesori drept beneficiari direcți.În total au fost montate 32.500 de corpuri de iluminat noi și 80.000 tuburi led.
În judeţul Hunedoara, Colegiul Tehnic Dimitrie Leonida Petrosani a fost beneficiar al proiectului în anul 2018, 1309 de copii şi cadre didactice având condiţii de studiu mai bune şi nu numai.
Corpurile de iluminat cu tehnologie led aduc o economie semnificativă de electricitate pentru iluminat, ceea ce se va traduce pentru beneficiari prin facturi mai mici pentru energia electrică.Mai mult, iluminatul cu led are o durată de viaţă de câteva ori mai mare faţă de sistemele clasice, între 50.000 şi 100.000 de ore de funcţionare, şi o luminozitate superioară, respectiv 98% din cea naturală.
Proiectul a continuat şi în acest an în 9 şcoli din judeţele Cluj, Timiș, Alba, Neamț, BotoșanişiSuceava, fiind înlocuite 5.000 de corpuri de iluminat și montate 12.000 de tuburi led, în urma unei investiții de 550.000 de euro de care vor beneficia 5.300 de elevi și profesori.
“Ne implicăm constant în proiecte de responsabilitate socială destinate comunităților în care activăm, iar susținerea educației este una dintre direcțiile strategice urmărite în cadrul acestor preocupări. Dorim să contribuim activ la formarea generației viitoare, la creşterea performanţelor şcolare şi la îmbunătățirea condițiilor din sălile de curs”, a declaratAnca Dragu, Director General AdjunctE.ONRomânia.
Proiectul s-a desfăşurat în perioada aprilie-octombrie, finalizarealui fiind marcată luni, 21 octombrie, la Școala Gimnazială “Ion Creangă” dinmunicipiul Cluj-Napoca, o instituție cu o istorie de aproape 50 de ani unde învață peste 1.000 de elevi.
Începând cu anul 2005, E.ON România a susţinut cu peste 13,8 milioane euro numeroase proiecte de responsabilitate socială în comunităţile în care îşi desfăşoară activitatea, numărul total al beneficiarilor acestor iniţiative ridicându-se la aproximativ 310.000.
Numai în domeniul educaţiei au fost derulate proiecte de peste 6,5 milioane euro, de acestea beneficiind peste 200.000 de copii.
Unităţile şcolare incluse în proiectul Energie în şcolile copilăriei 2019 sunt:
- Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Alba Iulia. Alba
- LiceulTeoreticPetruMaior – Ocna Mureș, jud. Alba
- Şcoala Gimnazială Comuna Timişeşti, jud. Neamț
- Şcoala Gimnazială nr. 1 Săveni, jud. Botoșani
- ŞcoalaGimnazială Luca Arbure, jud. Suceava
- Şcoala Gimnazială Comuna Giera, jud. Timiș
- Şcoala Gimnazială nr 4 Lugoj, jud. Timiș
- ŞcoalaGimnazială Ion Creangă, Cluj-Napoca, jud. Cluj
- Şcoala Generală Lucian Blaga Ocna Mureş, jud. Alba