Controverse pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva. De la fisuri la petiţii

Ministrul Cuc susţine că sunt mari probleme de calitate. Societatea civilă cere deschiderea traficului.

Deschiderea traficului rutier pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva a ajuns la momentul în care societatea civilă cere insistent ca acesta să fie funcţional, în contradicţie cu ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, care a arătat, public, câteva zeci dintre defecţiunile constatate cu ocazia procedurii de recepţie a lucrărilor.

Vom începe cu constatările celor de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi ale Ministerului Transporturilor. Într-o vizită efectuată cu mai multe echipe de jurnalişti pe tronsonul Ilia-Holdea, ministrul Răzvan Cuc şi directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat.

Expertiză în septembrie

Ministrul a spus că lotul 3 va fi deschis traficului doar la finalul unei expertize pe care o desfăşoară CNAIR. El a inspectat toate punctele critice unde au fost găsite deficienţe ale constructorului pe acest tronson de autostradă, fiind evidenţiate 48 dintre acestea, de la probleme în evacuarea apelor până la o fisură prezentă în zona nodului de la Holdea.

Cea mai gravă problemă pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este la fisura observată în zona Holdea, înainte de nodul rutier de la Holdea. Apoi, sunt probleme legate de grosimea stratului de astfalt, despre care directorul CNAIR şi reprezentantul Centrului de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică (CESTRIN) au afirmat că, pe anumite locuri, ar fi mai subţire cu 3-4 centimetri, cu efecte asupra calităţii drumului. În plus, pe o porţiune şoseaua prezintă tasări. Practic, nu mai este dreaptă înainte de a fi dată în trafic!

Probleme arătate de ministrul Transporturilor

„Sunt probleme la evacuarea apelor, nu şi-au făcut lucrările aşa cum ar fi trebuit, sunt probleme la structuri şi sunt probleme la corpul autostrăzii în urma carotelor care au fost prelevate de către CESTRIN. Cea mai gravă problemă este la nodul Holdea, unde crăpătura care a început să-şi facă apariţia la începtul săptămânii trecute, uşor, uşor ia amploare. În acest moment, CNAIR are în desfăşurare o expertiză pentru acest obiectiv. Noi ne dorim să dăm în trafic aceşti 21 de kilometri care sunt pe acest tronson, lucru care se va şi întâmpla, dar în momentul în care se va finaliza expertiza, să ştim exact cu ce avem de-a face pe acest lot de autostradă şi ce ne-a lăsat – ca să spunem aşa, „greua moştenire” pe care ne-a lăsat-o constructorul”, a spus ministrul Transporturilor.

Răspunzând acuzelor din spaţiul public, Răzvan Cuc a spus că trebuie respectate anumite standarde de calitate pentru ca traficul să fie sigur.

Nimeni nu este nebun…

„Nimeni nu este atât de nebun încât să nu deschidă o autostradă, dar trebuie să înţelegem foarte clar că noi, în România, nu ne dorim lucrări second-hand, ci vrem ca lucrările să fie foarte bune, indiferent că este o firmă străină sau este o firmă română, aceleaşi lucruri se aplică pentru toate firmele care lucrează în România şi au contracte cu Ministerul Transporturilor sau, mai exact, cu CNAIR”, a spus ministrul Transporturilor.

„În România, nu vine nimeni să-şi bată joc de români şi de banii românilor. Dacă construiau pe banii lor, puteam să înţeleg, dar au construit pe banii românilor şi noi vrem lucrări de calitate. Nu pot admite ca în condiţiile în care nici nu am dat în trafic această autostradă, deja să apară fisuri, să avem ravenări, să avem probleme la captarea şi la drenarea apelor din corpul autostrăzii şi, mai grav, să nu fie pus în operă ceea ce trebuia să fie pus în operă de la bun început”, a adăugat ministrul Cuc.

În ceea ce priveşte expertiza tehnică legată de calitatea lucrărilor pe lotul 3 Lugoj-Deva, directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, a menţionat că se încearcă finalizarea acesteia până la sfârşitul lunii septembrie, apreciind că specialiştii vor oferi şi soluţii de remediere a defecţiunilor constatate.

Petiţie pentru lotul 3

La polul opus se situează societatea civilă, care nu mai are răbdare să aştepte justificările autorităţilor. Pe drumurile din România se moare în accidente cauzate de traficul aglomerat, şoferi obosiţi şi nervoşi, viteza excesivă ia locul normalităţii.

Săptămâna aceasta a fost lansată o petiție pentru deschiderea traficului, de către Asociația Pro Infrastructura. În petiție se cere deschiderea traficului ca șoferii să beneficieze de 21 de km de autostradă pe care să circule mult mai în siguranță decât pe drumul național adiacent, iar eventualele lucrări nefinalizate și dispute stat-constructori să fie rezolvate în paralel.
„Lotul A1 Lugoj-Deva este realizat în proporție de 99 la sută. Costurile au fost plătite aproape integral. În nenumărate rânduri Compania de drumuri a declarat că lucrările sunt în regulă și că sunt acceptate certificatele la plată. Spre surprinderea tuturor, Compania de Drumuri a luat decizia de a rezilia contractul în ultimul moment. Practic, înainte de a se tăia panglica!
De-a lungul timpului, din cele 60 de neconformități semnalate de autorități, 59 au fost rezolvate de constructor. Singura neconformitate rămasă este situată la granița cu un lot pe care nu se va circula cel puțin 4 ani de acum înainte. Cu toate acestea Compania de Drumuri a declarat că nu mai este mulțumită de calitatea lucrărilor pe care le-a declarat conforme până în acest moment. Prin urmare s-a cerut constructorului prelungirea garanției de la 4 la 10 ani. Constructorul a refuzat, iar contractul este reziliat de autorități într-un adevărat circ mediatic. Între timp rezilierea a fost deja declarată ilegală de Tribunalul București. Nota de plată o vom plăti noi, cetățenii.”

Apel la premier

Petiția este adresată premierului Viorica Dăncilă, iar semnatarii petiției cer să intervină pentru deschiderea celor 21 de km de autostradă „fără nicio altă amânare”. Până acum petiția a adunat peste 1.500 de semnături.

„Orice întârziere este o bătaie de joc la adresa banilor noștri și un abuz grav care va duce la pierderea de vieți omenești. În acest moment avem 21 de km de autostradă pe care se poate circula de mai bine de o lună. Este iresponsabil să așteptăm următorul accident mortal pe șoseaua plină de cratere și curbe deosebit de periculoase pe care se circulă în prezent”, se arată în petiție.

Partajează această știre

Lasă un răspuns