Câteva destăinuiri la sfârşit de an şcolar ale prof. dr. Maria ȘTEFĂNIE (foto) – Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” Orăștie.
… În calitate de dascăl cu 25 de ani vechime în învățământ, din care 16 ani am ocupat funcții de conducere, îndrumare și control, acum, după mai bine de un an de la revenirea la catedră, mărturisesc, sincer, că mă încearcă un amalgam de sentimente: bucurie, admirație, respect, dar și furie și dezamăgire.
Indiferent de funcția sau postul pe care l-am ocupat, m-am străduit tot timpul să îmi fac datoria și am pus întotdeauna interesul instituției și al elevilor mai presus decât interesul personal.
Îmi desfășor activitatea didactică în calitate de profesor de chimie, la Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” din Orăștie. Am avut oportunitatea să predau și la Școala Gimnazială „Hadrian Daicoviciu” Orăștioara de Sus. Deși sunt cadru didactic titular într-o unitate de învățământ de prestigiu din județ, din mediul urban, am dorit să experimentez și să lucrez cu elevi din mediul rural. Nu regret acest lucru, ci dimpotrivă, pentru mine a fost o experiență deosebită, deoarece elevii pe care i-am avut m-au impresionat foarte mult prin atitudinea, comportamentul și dorința lor de a învăța.
Le mulțumesc tuturor elevilor mei și le transmit, și pe această cale, faptul că îi apreciez foarte mult pentru efortul depus în anul școlar încheiat, un an atipic, datorită pandemiei. Învățământul online ne-a forțat pe toți să ne reinventăm, să regândim activitățile didactice de predare – învățare – evaluare, să reașezăm realțiile cu cei din jur. Este foarte greu, ca dascăl, să nu îți vezi elevii și să nu interacționezi direct cu ei.
Cea mai frumoasă zi din acest an școlar, pentru mine, a fost ziua de 5 mai 2021, ziua în care s-au reluat cursurile cu prezență fizică la școală în Orăștie, ziua în care mi-am revăzut toți elevii în clasă.
Totodată, având în vedere specificul disciplinei chimie, care este, prin excelență, o disciplină experimentală, ne-a lipsit foarte mult laboratorul real de chimie. Cu ajutorul tehnologiei, am utilizat laboratorul virtual de chimie, dar nu este la fel de eficient.
Cu toate acestea, am reușit să ne atingem obiectivele și să încheiem cursurile din acest an școlar, printr-un efort comun al cadrelor didactice, al elevilor și, cu siguranță, cu sprijinul și implicarea părinților, care au avut un rol important, mai ales în învățământul online.
Referitor la examenele naționale susținute de absolvenții clasei a VIII-a, dar și de absovenții de studii liceale, doresc să îi felicit pe toți cei care au reușit să performeze și să promoveze aceste examene, mai ales în acest context.
Consultând site-ul Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, putem observa faptul că rezultatele obținute de elevii hunedoreni sunt comparabile cu cele înregistrate la nivel național și anume: la evaluarea națională procentul mediilor peste 5 la nivelul județului este 75,41%, iar la nivel național este 76,90% – rezultate finale, iar la examenul de bacalaureat, promovabilitatea la nivelul județului este 64,61%, la nivel național rata de promovare fiind de 67,80% rezultatele inițiale, înainte de contestații.
Ce demonstrează aceste rezultate?
Demonstrează faptul că școala românească este valoroasă și are capacitatea de a face față multor provocări, o caracteristică importantă a sistemului fiind adaptabilitatea.
Sentimentele de bucurie, admirație și respect adresez elevilor, colegilor mei dascăli, dar și părinților pentru efortul depus în acest an școlar și pentru responsabilitatea și înțelegerea de care au dat dovadă.
Simt furie și dezamăgire când văd că dascălii sunt desconsiderați și acuzați, mai ales de conducerea Ministerului Educației, exact instituția care trebuie să susțină sistemul de învățământ și, implicit, corpul profesoral. Sunt de acord cu faptul că există, din nefericire, în sistem, cadre didactice care nu fac cinste școlii și abuzează de funcția pe care o dețin, dar acestea sunt cazuri izolate și nu trebuie să generalizăm. Cu certitudine, majoritatea cadrelor didactice sunt de bună credință și se străduiesc să își facă datoria indiferent de context.
Sunt dezamăgită deoarece am văzut că principala preocupare a conducerii Ministerului Educației, în acest an școlar, a fost, de a găsi noi metode de evaluare a cadrelor didactice de către elevi și părinți, punând astfel presiune pe întregul sistem. Nu știu ce se dorește și care vor fi rezultatele.
Să nu se înțeleagă faptul că sunt împotriva acordării unui feedback din partea elevilor și a părinților cu privire la activitatea unui dascăl, ci, dimpotrivă, consider că este important să se realizeze acest lucru, în vederea reglării activității didactice și a îmbunătățirii rezultatelor învățării. Însă, acest lucru se realiza și până acum la nivelul multor unități de învățământ, mai ales cu prilejul inspecțiilor școlare. Nu cred că acest aspect este prioritar pentru sistemul de învățământ din România.
Cadrele didactice trebuie susținute și încurajate să își perfecționeze permanent activitatea, trebuie recompensate, atunci când este cazul, și tratate cu respect pentru munca lor și, cu siguranță, trebuie să aibă condiții mai bune de muncă și salarizare. Oricărei persoane, întâi trebuie să îi oferi și apoi să îi ceri rezultate.
Tot în acest registru se înscriu și încercările domnului ministru al educației, Sorin Mihai Cîmpeanu, de a elabora o metodologie și de a organiza concursul de directori și directori adjuncți, care, după cum am văzut, s-a amânat pentru perioada de toamnă.
Nu vreau să dezvolt acest subiect, deoarece sunt atât de multe de spus, încât ar necesita o discuție specială dedicată acestei teme. Sper doar ca forma finală a metodologiei să fie mult îmbunătățită și să vizeze creșterea calității managmentului unităților de învățământ.
Acum se lucrează la o nouă Lege a Educației, care este categoric necesară, însă, în calitate de dascăl, mi-aș dori să avem o lege clară și previzibilă care să asigure premisele pentru creșterea calității actului educațional și care să conducă la modernizarea și reformarea întregului sistem de învățământ și, mai ales, să reașeze școala pe făgașul firesc în societatea românească, dar și europeană.
De notat este faptul că tinerele generații care au primit o educație de calitate, cărora li s-au transmis valorile morale, culturale și istorice, pot duce mai departe valorile națiunii. O societate educată poate face diferența între bine și rău, frumos și urât, adevăr și minciună, între influențele negative și cele pozitive.
Aveți încredere în valorile școlii românești!
Au consemnat Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș