Dialog blitz cu prof. Andreea IGA, Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara.
– În calitatea dumneavoastră de coordonator – proiecte și programe educative în cadrul Colegiului Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara, punctați-ne cele mai reușite momente educative, culturale și sportive finalizate și care erau înscrise pe agenda de activități a primului semestru școlar.
– Muncă, perseverență, colaborare, implicare, deschidere dar și dăruire. Sunt doar câteva principii care conturează activitatea de la Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara. Acum, la final de semestru, este momentul să ne oprim pentru câteva momente, să nu mai fim călători prin timp, ci să lăsăm pe acesta să ne spună unde suntem. Este un bun moment să vedem dacă aceste principii au valorizat activitatea și au contribuit la procesul de predare-învățare.
Semestrul I, din anul școlar 2020-2021, a fost un semestru plin de provocări, iar contextul medical ne-a determinat să facem lucrurile diferit. Învățământul hibrid și cel online a schimbat modul clasic de predare și a trebuit să ne adaptăm astfel încât elevii să nu fie afectați foarte mult de absența contactului direct cu școala. Echipa managerială, coordonată de domnul director Anișor PÂRVU, s-a implicat activ în tehnologizarea și organizarea învățământului online. Profesorii au primit tablete grafice, iar unde a fost cazul, elevii au primit dispozitive electronice, pentru a participa la ore, de la distanță. Astfel, am reușit să facilităm accesul la educație pentru toți elevii colegiului nostru, obiectiv esențial al strategiei nostre de acțiune.
Deși nu am avut contact direct cu elevii noștri, am reușit să interacționăm de la distanță și să realizăm proiecte frumose. Am menținut vechile colaborări, dar în același timp ne-am făcut și prieteni noi, parteneri cu care împărtășim aceleași viziuni constructive. Ei ne ajută să aducem valoare și finalitate actului educativ realizat în școala noastră.
Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara face parte din Special Olympics Unified Champion Schools® (ucs) / Școala Generației Unificate – una dintre cele mai cuprinzătoare inițiative pentru educația incluzivă a tinerilor cu și fără dizabilități intelectuale. În cadrul orelor de dirigenție, elevii au avut ca temă conștientizarea și au vorbit despre discriminare și stereotip. Ulterior, un grup de elevi de la școala noastră, a participat la „Campionatul Virtual de Fitness Unificat”, alături de „Bravii” cu dizabilități intelectuale. Această competiție a reprezentat încercarea noastră de a ne adapta la instrumentele virtuale care să redea sportivilor Special Olympics și elevilor noștri entuziasmul întrecerii sportive și bucuria câștigării unei medalii.
Doamna Mariana Stoica, profesor de limba și literatura română, a implicat elevii într-o serie de activități interactive, extensii ale activității la clasă, în cadrul cercului de lectură ÎN-SEMNĂRI. În urma participării la Concursul Național Lecturiada elevilor, organizat de ANPRO (Asociația Națională a Profesorilor de Limba și Literatura Română „Ioana Em. Petrescu”, Cluj-Napoca (desfășurat on-line), 4 elevi au obținut premiul I și au fost admiși la Școala Solomonarilor, desfășurată în primele zile de septembrie (tot on-line). Clasele a V-a și a VI-a au participat la proiectul Lecturi paralele, inițiat tot de ANPRO.
Sărbătorind Ziua Națională, elevii au citit împreună cu părinții, bunicii sau frații câte o povestire din volumul „Mică istorie a unui secol mare” (coordonat de dna Monica Onojescu) și au realizat câte o prezentare pictată, desenată cu programe speciale sau videoclip, exprimând punctele de vedere ale generațiilor din famila lor în legătură cu textul citit. Ziua Culturii Naționale, 15 ianuarie 2021, aniversarea a 171 de ani de la nașterea lui Mihai Eminescu a fost celebrată de către 98 de hunedoreni, de vârste diferite (între 3 – 69 de ani) elevi, studenți, profesori, primar, medici, asistente, polițiști, jandarmi, cadre militare, bibliotecare, scriitori, întreprinzători particulari, pompieri, interpreți de muzică populară, membri ai Ordinului Cavalerilor de Hunedoara, fotbaliști, revizori, directori, librari, jurnaliști, alte profesii, pensionari, părinți și copii, bunici și nepoți: fiecare a recitat câte o strofă din „Luceafărul” și a realizat un videoclip, toate fiind montate în 4 filme, corespunzătoare celor 4 părți ale poemului.
Tot la nivel de proiecte, în luna decembrie, Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara a început activitatea în cadrul unui proiect cu finanțare europeană EQAFIT (Enhanced Quality Assurance in the Financial Training). Alături de partenerii noștri din Suedia, Belgia, Italia, Spania, Slovacia și Grecia vom realiza un ghid de bune practici care va face tranzitul între curriculumul școlar și cerințele de pe piața muncii. Pentru că la nivel liceal, profilul nostru se bazează pe Servicii, am considerat că implicarea noastră poate aduce beneficii proiectului și în același timp putem să fructificăm legăturile cu partenerii noștri.
Proiectul ROSE (Romania Second Education Project) este un alt pilon important al activităților desfășurate în semestrul I. ROSE este un amplu proiect din Educație, care își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de Bacalaureat. Coordonatorul de grant, prof. Adina Borza, s-a implicat activ și în luna octombrie 2020, colegiul nostru a semnat acordul de grant pe o durată de 2 ani, în valoare de 332.619 RON. Astfel, elevii de la nivelul liceal beneficiază de pregătire gratuită în vederea promovării examenului de Bacalaureat, dar și de activități extrașcolare care vin în completare.
Toate aceste activități menționate anterior nu ar fi fost posibile și nu vor fi posibile fără o colaborare eficientă între cadrele didactice, elevi, părinți și parteneri. Doresc să le mulțumesc, în numele colegiului, și să îi invit să ne fie alături în viitoarele proiecte pentru a putea continua această poveste frumoasă care se scrie la Colegiul Economic „Emanuil Gojdu” Hunedoara și în 2021.
Au consemnat Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș