Autostrada Lugoj-Deva, încă sub semnul incertitudinii

Podul peste Mureş are nevoie de intervenţii. Costurile cresc şi la secţiunea pentru urşi.

Deschiderea lotului 3 al autostrăzii Lugoj-Deva este, încă, sub semnul incertitudinii, din cauză că abia în această săptămână s-ar fi desemnat constrcutorul ce va executa mai multe lucrări de reparaţii la podul peste râul Mureş. Conform informaţiilor vehiculate în mediul online, lucrările ar putea să înceapă luni, 9 decembrie, şi să dureze 20 de zile. Abia apoi se estimează că tronsonul cuprins între Ilia şi Holdea ar putea fi deschis traficului. Asta în condiţiile în care se va putea face şi recepţia nodului rutier Holdea, care, deocamdată, este închis traficului rutier.

Principala problemă la podul peste Mureş o reprezintă aparatele de reazăm, acestea urmând să fie inspectate periodic, chiar şi după ce construcţia va fi deschisă traficului rutier, motiv pentru care vor fi introduse restricţii de viteză şi tonaj, după cum anunţa, în noiembrie, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR).

„La podul peste râul Mureș, până la efectuarea expertizei tehnice și aplicarea măsurilor de remediere a defectelor constatate se vor inspecta zilnic aparatele de reazem din momentul dării în circulație şi se vor măsura deplasările aparatelor de reazem care nu sunt la poziția din proiect, deplasări măsurate în raport cu marginile plăcilor metalice superioare (de pe grinda metalică) și inferioare (de pe cuzinet)”, anunţa CNAIR.

Restricţii severe

De altfel, situaţia lotului 3 pare să fie una dintre cele mai puţin fericite pentru că specialiştii care au inspectat acest tronson s-au pronunţat pentru inbtroducerea unor restricţii severe de viteză şi tonaj. În zona podului peste Mureş, de exemplu, aceste restricţii impun o viteză maximă de 60 km/h pe un segment de un kilometru.

Chiar dacă lotul 3 va fi dat în trafic, problemele pe autostrada Lugoj-Deva nu se opresc aici. Pe lotul 2 costurile au crescut cu aproape 250 de milioane de euro deoarece trebuie construite tunelurile pentru urşi. De aceea, pe un tronson de 9 kilometri trebuie schimbată soluţia tehnică, spunea premierul Orban, în urmă cu câteva zile.

Lotul 2, din ce în mai scump

„Pe lotul 2 de pe tronsonul Lugoj – Deja, iniţial s-a aprobat o documentaţie tehnico-economică, pe care a existat aviz de mediu, nu a fost niciun fel de problemă. S-a făcut proiectul, s-a licitat, s-a semnat contractul cu constructorul, au început lucrările (…) Nu ştiu de ce, s-a descoperit că-s nişte urşi acolo. Şi să vă spun care e rezultatul: trebuie să schimbăm soluţia tehnică, iar pe cei 9 kilometri, care se pare că-s tranzitaţi de urşi în mod special, pe ceilalţi nu ştiu de ce nu erau. Le place numai prin zona aia să se plimbe, urşilor. Deci asta înseamnă o creştere a costului lucrării cu vreo 250 de milioane de euro. Este ceva de noaptea minţii”, a spus premierul.

Ludovic Orban a menţionat că atât timp cât Comisia Europeană va accepta costurile suplimentare la acest proiect, atunci nu se vor genera pierderi pentru România.

“Acum trebuie elucidate împrejurările în care au fost descoperiţi urşii după studiile de fezabilitate (…). Dar acum nu avem ce face, obiectivul nostru este să construim. Din câte am înţeles, proiectul fiind pe finanţare europeană, atâta timp cât cei de la Comisia Europeană acceptă să finanţeze acest cost suplimentar, nu va genera pierderi pentru România şi vom da drumul la lucrări”, a arătat premierul.

Concluzia acestor rânduri nu poate fi decât una tristă: statul român a avut pe mână sute de milioane de euro şi nu a ştiut să-i gestioneze eficient. Întrebarea care rămâne este cine răspunde pentru felul în care s-a lucrat? Poate vom afla, cu timpul!

8000 de semnături

Peste 8.000 de oameni au semnat petiţia lansată de Asociația ProInfrastructura pentru deschiderea de urgenţă a Lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, între Ilia şi Holdea. Potrivit președintelui asociației, Ionuţ Ciurea, pe acest lot nu s/a făcut nimic de patru luni de zile, cu excepția unor expertize tehnice. În opinia acestuia, lotul putea fi deschis, iar în zonele cu probleme să fie impuse restricţii de circulaţie. S-ar fi evitat astfel traficul de pe DN 68 A Deva-Lugoj, un drum plin de gropi şi foarte aglomerat.

Partajează această știre

Lasă un răspuns