Atenție la creditele contractate prin instituții financiare nebancare (IFN)!

Băncile sunt mult mai bine legiferate și reglementate în comparație cu IFN-urile.

O bancă are funcționalități mult mai complexe în comparație cu un IFN care acordă credite. Cerințele și documentația de credit pot fi mai simplificate la IFN-uri, însă ceea ce contează nu este rapiditatea/ ușurința cu care obțineți creditul, ci costul creditului să fie mai redus și dumneavoastră să aveți capacitatea de a rambursa împrumutul cât mai ușor.

Le recomandăm consumatorilor să citească contractul înainte de semnare și să întrebați acolo unde sunt termeni neclari și de asemenea asigurați-vă că ați realizat o analiză pertinentă a capacității de rambursare a creditului.

Pe parcursul derulării unui credit pot să apară riscuri legate de creșterea dobânzii dacă dobânda este variabilă, privind cursul de schimb și de incapacitate de plată din cauza pierderii/reducerii veniturilor. Citiți cu atenție informațiile privind dobânzile penalizatoare din contracte. Și atenție la creditele fără dobândă în prima etapă, este posibil ca ulterior să constatați că aveți mai mult de plătit”, declară comisarul șef adjunct al CJPC Hunedoara, Daniel Dumitran.

La ce trebuie să fie atenți consumatorii

Atunci când doresc să contracteze credite prin intermediul IFN-urilor, consumatorii trebuie să fie atenți la prevederile menționate în contractele de credit, înainte de a semna documentul, și anume:

• Să verifice dacă în contract este precizat corect costul total al creditului;

• Să verifice suma totală pe care trebuie să o ramburseze;

• Să verifice dacă în contract este menționată valoarea dobânzii, dobânda penalizatoare și dobânda aferentă reeșalonării plătită în avans;

• Să solicite un exemplu de calcul DAE reprezentativ;

• Să solicite operatorului economic să ofere informațiile precontractuale privind creditul oferit în termenul legal de 15 zile;

• Să solicite graficele de rambursare în anuități egale sau rate descrescătoare;

• Să solicite documentul care dovedește stingerea obligațiilor contractuale;

• Să verifice dacă declararea scadentă anticipată respectă prevederea legală de 90 de zile;

• Să se asigure că la un credit de 60 de luni de exemplu, nu plătesc 59 de luni doar dobânda, după care în ultima lună trebuie să restituie suma împrumutată;

• Să nu ofere comisionul de administrare în avans și în totalitate.

Toate sfaturile de mai sus reflectă, în principal, legislația deja aplicabilă. Astfel, nu este suficient pentru cei care vor să obțină un credit de la un IFN să se bazeze pe faptul că drepturile le vor fi respectate, din cauză că așa prevede legea. Consumatorii trebuie să urmărească, în mod activ, să le fie respectate drepturile. Iar cel mai ușor mod de a începe, este să citească integral contractele, asigurându-se că au înțeles, clar, condițiile de creditare”, precizează directorul ANPC, Paul Anghel.

Acesta a mai adăugat că rezultatele unei cercetări au arătat faptul că 60% dintre debitori nu cunosc diferența dintre o bancă și o instituție financiară nebancară, numită și IFN.

De asemenea s-a concluzionat faptul că:

☛ 2 din 5 români nu au acces la produse și servicii financiare;

☛ nivelul de utilizare a serviciilor financiare de bază este cel mai scăzut din Europa;

☛ rata de terminalizare în rândul comercianților locali a fost estimată la 32% în România.

Partajează această știre

Lasă un răspuns