Restanțierii la întreținere își pot pierde locuințele, dacă nu-și achită datoriile în cel mult 60 de zile de la termenul scadent – conform legii care reglementează organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari.
În același timp, președinții asociațiilor de proprietari riscă amenzi de până la 5.000 de lei, dacă nu iau măsurile prevăzute de lege împotriva datornicilor.
Concret, art. 78 din Legea nr. 196/2018 prevede obligația ADMINISTRATORULUI de a notifica, în scris, proprietarii care au restanțe la cheltuielile comune ale imobilului și, totodată, de a înștiința președintele și comitetul executiv al asociației de proprietari despre restanțe.
Dacă datoriile nu sunt achitate în cel mult 60 de zile de la termenul scadent și depășesc valoarea salariului minim brut pe țară – adică, 3.000 de lei, PREȘEDINTELE asociației de proprietari îi poate acționa în instanță pe restanțieri, informând, totodată, membrii asociației, prin afișare la avizier.
Potrivit Legii nr. 196/2018, asociația de proprietari are dreptul de a pune ipotecă legală asupra apartamentelor și un privilegiu asupra bunurilor din acestea, pentru sumele datorate la întreținere (art. 80 din lege).
Ipoteca se înscrie în cartea funciară la cererea președintelui asociației de proprietari și poate fi radiată tot la solicitarea acestuia sau a proprietarului – pe baza chitanței care confirmă plata sumelor datorate.
Dacă președintele nu-și respectă obligațiile legale în privința înscrierii sau radierii ipotecii, riscă o AMENDĂ de la 2.500 lei până la 5.000 lei!
Pentru recuperarea datoriei, se poate ajunge inclusiv la executare silită.
Astfel, sentința dată în favoarea asociației de proprietari, pentru sumele datorate de oricare proprietar din imobil, poate fi pusă în executare pentru acoperirea datoriilor prin orice modalitate permisă de legislația în vigoare.
Dacă se ajunge la executare silită pentru recuperarea datoriilor, administrația publică locală are drept de preempțiune la preț egal asupra locuințelor – adică, le poate cumpăra cu prioritate. Conform legii asociațiilor de proprietari, aceste locuințe pot fi folosite ulterior doar ca locuințe sociale – cu mențiunea că proprietarii executați silit au prioritate la repartizarea acestora, dacă îndeplinesc condițiile de acces la locuințe sociale.
Potrivit datelor Compartimentului Asociații de Proprietari, restanțierii la plata cheltuielilor de întreținere reprezintă o adevărată problemă pentru aproape jumătate dintre cele 449 de asociații de proprietari care funcționează în municipiul Deva.
Pe listele de plată figurează chiar și restanțe care depășesc 45.000 de lei, iar datornicii pun în pericol furnizarea serviciilor pentru ceilalți proprietari de apartamente din bloc.
DE REȚINUT! Proprietarii de apartamente și reprezentanții asociațiilor de proprietari pot solicita Direcției de Asistență Socială Deva sprijin, îndrumare sau consiliere privind obligațiile și drepturile ce le revin în administrarea proprietății comune, la numerele de telefon 0755.878.637 și 0254.218.030 / Tasta 7 (Compartiment Asociații de Proprietari), de luni până joi – între orele 8:00-16:30 și vineri – între orele 8:00-14:00.