Zeci de sesizări ale proprietarilor de apartamente din municipiul Deva, nemulțumiți de activitatea asociațiilor de proprietari din care fac parte, ajung, în fiecare an, la Compartimentul Asociații de Proprietari al Direcției de Asistență Socială Deva.
Majoritatea petiționarilor reclamă neconcordanțe în listele de plată ori la calculul cotei de contribuție la cheltuielile asociației sau își arată nemulțumirea față de activitatea președintelui sau administratorului asociației, fără a-și folosi însă drepturile conferite de lege, în relația cu asociația de proprietari – drepturi care, de altfel, sunt înscrise, alături de obligații, și în statutul asociației de proprietari.
Principalele DREPTURI ale proprietarilor membri ai asociațiilor de proprietari, potrivit Legii nr. 196/2018:
– dreptul de a PARTICIPA, cu drept de vot, la adunarea generală a asociației de proprietari, de a CANDIDA, de a ALEGE și de a fi ALEȘI în structura organizatorică a asociației de proprietari. Pentru a beneficia de acest drept, persoana în cauză trebuie să aibă capacitate deplină de exercițiu – prevede legea
– dreptul de a fi INFORMAȚI cu privire la toate aspectele care privesc activitatea asociației de proprietari. Pentru o bună informare a proprietarilor, asociația de proprietari are obligația să amplaseze, la loc vizibil, un avizier la care sunt afișate documente, conform prevederilor legii
– dreptul de a SOLICITA, în scris, și de a PRIMI copii după orice document al asociației de proprietari (de exemplu, statutul și regulamentul intern al asociației, acte contabile, contracte încheiate cu angajații asociației ori cu furnizorii de utilități, documente care justifică sumele de plată la întreținere și modul de calcul al acestora, oferte/facturi/chitanțe emise de firmele care furnizează servicii asociației etc.).
– dreptul de a CONTESTA, în scris, lista de plată – în termen de 10 zile de la afișare
– dreptul de a SOLICITA recalcularea cotelor de întreținere
– dreptul de a BENEFICIA de reparația părților comune
– dreptul de a SOLICITA eliberarea de adeverințe din care să rezulte dacă apartamentul înregistrează datorii la cotele de întreținere, penalitățile și modul de calcul al acestora, sumele constituite ca fond de rulment/fond de reparații
– dreptul de a CONTESTA procesele-verbale ale adunării generale a asociației de proprietari și deciziile comitetului executiv sau ale președintelui asociației, dacă acestea sunt contrare legii etc.
IMPORTANT! Conform legii, orice solicitare a proprietarilor de apartamente se adresează, în scris, președintelui asociației de proprietari, care are obligația de a răspunde, tot în scris, punctual și concret, în termen de 10 zile de la primirea acesteia.
În lipsa unui răspuns în termenul legal sau în cazul unui răspuns evaziv sau nesatisfăcător din partea asociației, proprietarii de apartamente au la dispoziție alte două variante:
– să se adreseze, în scris, Direcției de Asistență Socială Deva – Compartimentul Asociații de Proprietari
– să sesizeze instanța de judecată.
DE REȚINUT! Proprietarii de apartamente și reprezentanții asociațiilor de proprietari pot solicita Direcției de Asistență Socială Deva sprijin, îndrumare sau consiliere privind obligațiile și drepturile ce le revin în administrarea proprietății comune, la numerele de telefon 0755.878.637 și 0254.218.030 / Tasta 7 (Compartiment Asociații de Proprietari), de luni până joi – între orele 8:00-16:30 și vineri – între orele 8:00-14:00.
Direcția de Asistență Socială Deva