CNAIR se pregătește să anuleze licitația pentru finalizarea Autostrăzii Lugoj-Deva, după ce a lansat respectiva licitație în iulie 2019 și a ținut-o suspendată mai bine de un an din cauza lipsurilor majore din documentația tehnică, susțin reprezentanții Asociației Pro Infrastructură (API).
„Am tras nenumărate semnale de alarmă de-a lungul ultimilor ani privind modul dezastruos prin care această autostradă a fost manageriată de Compania de Drumuri. Totul a plecat de la semnarea în 2013 a unui contract ce prevedea o săpătură imensă în dealurile de la Holdea, deși acordul de mediu solicita construirea unor tuneluri pentru mașini care să lase mediul natural intact.
Următoarea cărămidă a fost pusă de Ștefan Ioniță în 2017-2018, când a reziliat contractul în mod abuziv, tribunalul internațional confirmând în acest an că statul român trebuie să plătească constructorului daune financiare de peste 230 de milioane de lei.
Cu alte cuvinte, la aproape 10 ani de la lansarea proiectului, suntem departe de finalizarea sa și în același timp buni de plată.
Incompetența, aroganța sau lipsa de viziune au blocat și vor bloca mulți ani în continuare dorința șoferilor de a circula doar pe autostradă între Sibiu și granița vestică de la Nădlac. Fără studii de teren profesioniste, un proiect tehnic complet și un management de contract competent nu se va atinge acest deziderat”, au precizat reprezentanții API, într-o postare publicată pe rețeaua de socializare Facebook.
Reamintim faptul că statul român a atribuit în toamna lui 2013 contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 2 din Autostrada Lugoj – Deva constructorului italian Salini Impregilo pentru suma de 562,73 milioane de lei, în baza acordului de mediu din 2010. În decembrie 2013 a fost emis acordul de mediu revizuit, iar pe lotul 2 s-a impus construirea unor tuneluri pentru protecţia mamiferelor mari. Costul acestor tuneluri, de peste 100 milioane de euro, ar fi dublat însă valoarea contractului semnat iniţial cu italienii. Prin urmare, statul a fost obligat să reliciteze separat această secţiune. Soluţia încheierii unui act adiţional cu italienii ar fi fost aplicabilă doar dacă valoarea lucrărilor creştea cu până la 10%. Din cei 28,6 kilometri ai lotului 2 din Autostrada Lugoj – Deva, 15 kilometri au fost daţi deja în trafic./www.alba24.ro
sursa foto: Asociația Pro Infrastructură