În luna iulie, Inspectoratul Teritorial de Muncă Hunedoara a continuat să realizeze controale conform planului propriu de acţiuni aferent anului 2021, aprobat de Inspecţia Muncii Bucureşti.
Controalele au vizat cu precădere combaterea muncii nedeclarate şi respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii Covid-19 la nivelul angajatorilor şi angajaţilor din judeţ. Totodată a fost demarată o campanie de informare a angajaţilor privind drepturile şi obligaţiile pe care le au în derularea raporturilor de muncă şi li s-a atras atenţia asupra evitării acceptării muncii „la negru” sau „la gri”. În cadrul campaniei au fost împărţiţi peste 500 de fluturaşi informativi în aproape toate localităţile importante .
În domeniul relaţiilor de muncă au fost derulate 59 de controale la nivelul judeţului Hunedoara. Au fost depistate patru firme care foloseau la muncă persoane fără forme legale de angajare. Astfel au fost descoperite 11 persoane care munceau „la negru” (printre care şi o femeie). Valoarea totală a sancţiunilor pentru muncă nedeclarată s-a ridicat la suma de 220.000 lei. Au fost dispuse 57 măsuri pentru deficienţele descoperite în timpul controalelor.
Majoritatea deficienţelor constatate s-au referit la: neîntocmirea contractelor de muncă în formă scrisă, netransmiterea contractelor în aplicaţia Revisal, lipsa evidenţei clare a timpului de muncă şi odihnă cu indicarea clară a orelor de intrare şi de ieşire de la serviciu, lipsa copiei contractelor de muncă la punctele de lucru organizate de angajator, neacordare zilelor libere conform legislaţiei .
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă au fost efectuate 148 de controale tematice şi inopinate (faţă de 127 planificate).
Au fost aplicate 117 sancţiuni contravenţionale, din care patru au fost amenzi şi 113 avertismente. Valoarea sancţiunilor contravenţionale s-a ridicat la suma de 20.000 lei.
În decursul lunii iulie nu au fost înregistrate accidente de muncă colective (în care să fi fost accidentaţi cel puţin trei angajaţi, la acelaşi angajator în cursul aceluiaşi eveniment). Totuşi din totalul de 12 evenimente ce au fost semnalate, 10 s-au soldat cu incapacitate temporară de muncă şi două mortale. Accidentele soldate cu victime decedate sunt în curs de cercetare urmând ca inspectorii de muncă să constate cauzele care au condus la acestea, împrejurările producerii şi a cui este responsabilitatea pentru ca pe viitor să fie evitate astfel de cazuri.
Pe parcursul lunii au fost înregistrate 28 de petiţii în care se reclama încălcări ale legislaţiei în sfera de acţiune a inspectoratului . Din totalul sesizărilor nouă au fost deja soluţionate, celelalte fiind în termenul legal de răspuns.