Romii din Deva se întorc la şcoala pe care au abandonat-o în copilărie. Cel puțin 15 persoane care locuiesc în zonele Nicolae Grigorescu, Carierei și malul Mureșului s-au înscris, anul acesta, la programul „A doua șansă” – destinat adolescenților și adulților din diverse medii sociale, care nu au absolvit învățământul obligatoriu sau n-au fost niciodată la școală.
Din 2 octombrie, cursanții învață zilnic la Liceul Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu” – singura școală din Deva în care se desfășoară programul. Sunt oameni în toată firea care nu pot depăși anumite bariere pentru că nu știu carte. Sunt tineri și vârstnici care s-au convins că educația îi poate scoate din sărăcie.
Dincolo de poarta școlii, adolescenți, femei și bărbați învață în clase de cel mult 15 elevi. În învățământul primar, clasele sunt structurate pe nivele de studiu. Se lucrează în regim simultan, iar evaluarea se face prin calificative. Învățământul secundar este împărțit în ani de studiu, echivalenți cu clasele V-VIII și, după caz, IX-X.
Majoritatea cursanților romi învață în anii I-IV – ceea ce înseamnă că au parcurs cândva o parte dintre clasele de gimnaziu. Cine va absolvi anul IV, va primi diploma de 10 clase și-și poate continua liceul la seral, din clasa a XI-a.
”A doua șansă” este un program flexibil și cursanții au aceleași drepturi și obligații ca orice elev din învățământul obligatoriu.
„Cursurile încep la ora 14. Avem între 4 și 5 ore pe zi – în funcție de orar. Avem carnete de note și caiete pentru fiecare materie. Avem portofolii și dăm teste. Primim note și teme pentru acasă. Învățăm Matematică, Română, Istorie, Geografie, Educație antreprenorială și două limbi străine – pe lângă materiile opționale și instruirea practică. Dacă ne-am înscris la școală, avem și gratuitate la transportul public local, la fel ca toți elevii” – explică unul dintre cursanții conștiincioși, arătându-și carnetul cu note de 9 și 10.
O tânără de 27 de ani este colegă de clasă cu soțul ei și vine la școală cu copila pe care n-are cu cine o lăsa acasă. Nu lipsește de la cursuri și socotește pe degete cel puțin 7 rude care s-au înscris la „A doua șansă” odată cu ea – părinți, surori, mătuși, cumnate și nepoți, cu vârste între 14 și 60 de ani.
„Îmi place să învăț și am ambiția să termin măcar cele 10 clase obligatorii și să-mi caut un loc de muncă. Dintr-un ajutor social nu-mi pot ține copilul la școală”, se socotește femeia, cu gândul la diploma care va face diferența.
În prezent, 46 de persoane s-au întors la școală prin programul „A doua șansă”, de la Liceul „Dragomir Hurmuzescu” și mai mult de o treime dintre cursanți aparțin minorității rome. Profesorii vorbesc frumos despre ei, iar catalogul arată că participă la cursuri.
„Metodele de predare sunt adaptate în funcție de nivelul clasei. Unii cursanți au nevoie de timp ca să se integreze. Alții însă învață cu ușurință. Scriu frumos, pun întrebări și iau note mari. Este surprinzător să vezi oameni de 50 sau 60 de ani care se străduiesc să scrie corect și să copieze tot ce scrie profesorul pe tablă” – spun dascălii.
Cursanții de la „A doua șansă” s-au întâlnit, marți, cu reprezentanți ai Compartimentului Local pentru Romi din Primăria Deva și ai Direcției de Asistență Socială Deva, care fac parte din Grupul de lucru constituit pentru implementarea Strategiei naționale pentru incluziunea minorității rome. La întâlnire au participat și coordonatorul programului „A doua șansă”, dar și mediatorul școlar de la ISJ Hunedoara.
Fiecare dintre cei prezenți a vorbit în felul lui despre puterea învățăturii de a aduce shimbări pozitive în viața și în comportamentul oamenilor și i-a încurajat pe romi să-și ducă școala la bun sfârșit, dar mai ales să-și îndemne copiii să înțeleagă de mici importanța și rolul educației.
Direcția de Asistență Socială Deva