Anturajul nepotrivit şi nopţile pierdute pe reţelele de socializare reprezintă principale cauze pentru care 40 de elevi din Deva au acumulat, în acest an şcolar, peste 2.000 de absenţe de la cursuri. Elevii au vârste cuprinse între 6 – 18 ani şi vor fi monitorizaţi timp de 3 luni sau 6 luni, în funcţie de numărul de riscuri identificate în urma anchetelor sociale.
Din această perspectivă, datele specialiştilor sunt mai mult decât îngrijorătoare şi arată o lipsă de control al părinţilor în ceea ce priveşte activităţile pe care le desfăşoară copiii lor.
Primii care s-au sesizat despre această problemă sunt reprezentanţii şcolilor din Deva şi cei ai Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) Hunedoara. Aceştia au solicitat sprijinul Direcţiei de Asistenţă Socială (DAS) Deva, în rezolvarea acestei probleme.
„Mai mult de jumătate dintre anchetele sociale în cazul celor 40 de elevi cu absenţe au fost realizate de către DAS Deva, iar rezultatele acestora relevă că principalii factori care conduc la abandonul şcolar sunt reprezentaţi de influenţa unui anturaj nepotrivit, provenienţa copilului dintr-o familie dezorganizată sau programul haotic de somn al adolescenţilor, care îşi petrec nopţile pe conturile de pe reţelele sociale”, a precizat vineri DAS Deva.
Potrivit situaţiei detaliate, şase dintre elevii aflaţi în risc de abandon şcolar sunt înscrişi la Liceul Tehnologic “Transilvania”, în clasele I – III, şi nu s-au prezentat niciodată la cursuri de la începutul anului şcolar.
În aceeaşi perioadă, alţi 13 de elevi, din clasele I – VII, de la Colegiul Naţional Pedagogic „Regina Maria” au adunat, împreună, mai mult de 700 de absenţe în 7 săptămâni de şcoală.
Pe de altă parte, 21 de elevi de gimnaziu şi liceu, de la Liceul Tehnologic Energetic „Dragomir Hurmuzescu” au între 40 şi 168 de absenţe, conform datelor raportate de şcoli pentru perioada 5 septembrie – 31 octombrie 2022.
Documentele mai arată că peste două treimi dintre elevii cu absenţe nemotivate sunt băieţi, în timp ce fetele reprezintă 35% din totalul acestora.
„În prezent, reprezentanţii Compartimentului Intervenţie în Situaţii de Urgenţă şi Prevenire Marginalizare Socială desfăşoară anchete sociale la domiciliul elevilor cu absenţe nemotivate pentru identificarea cauzelor care îi determină pe aceştia să lipsească de la cursuri. În acelaşi context, părinţii elevilor sunt consiliaţi cu privire la dreptul copilului la educaţie, conform legislaţiei în vigoare, dar şi asupra consecinţelor legale care decurg din nerespectarea acestui drept”, a precizat DAS Deva.
În perioada monitorizării, asistenţii sociali urmăresc atât modificările care intervin în situaţia socială, familială şi economică a elevilor, cât şi frecvenţa participării acestora la cursuri şi rezultatele la învăţătură.