ADI Deşeuri: „Tot ce facem este pentru ca serviciul de salubritate să funcţioneze”

Schimbarea noului operator regional de colectare şi transport al deşeurilor din Zona Centru a judeţului Hunedoara – ce reuneşte 37 de unităţi administrativ-teritorial, inclusiv municipiile Deva, Hunedoara şi Orăştie, reprezintă un moment important în modul de funcţionare al acestui serviciu public.

Potrivit directorului executiv al ADI Deşeuri Hunedoara, Dan Stoian, noul operator Supercom SA a fost desemnat prin licitaţie, compania prezentându-şi la Deva flota de maşini cu care îşi va desfăşura activitatea. Astfel, în urma unei investiţii de 4,5 milioane de euro, firma a achiziţionat 25 de maşini de coletare şi transport care vor lucra în Zona Centru. La această investiţie se adaugă alte echipamente de asistenţă tehnică şi logistică, precum şi 90 de angajaţi.

După cum se ştie, fostul operator de salubritate din Zona 3 Centru şi-a încheiat activitatea în urma rezilierii contractului de către ADI Deşeuri. În aceste condiţii, din 24 octombrie, în urma unei licitaţii, serviciul de colectare şi transport al gunoiului a fost preluat de Supercom.

„Este un contract temporar, pe un an, cu posibilitate de prelungire până când se va finaliza licitaţia pe care o pregătim de la 1 ianuarie 2023, când se vor uni cele trei zone: Centru, Brad şi Haţeg”, a explicat Dan Stoian.

În acest context se va crea o zonă ce va reuni 70% din populaţia judeţului, care generează 70% din totalul deşeurilor ce trebuie colectate şi transportate.

Taxa de salubrizare

În ceea ce priveşte instituirea taxei de salubrizare, aceasta funcţionează de câţiva ani în zona Văii Jiului, fără să producă sincope. Valoarea taxei pentru Zona 3 Centru a fost stabilită la 14,36 lei de persoană, pe lună, în timp ce agenţii economici vor trebui să achite 373,1 lei pe lună pe metru cub. Taxa se aplică din 24 octombrie.

ADI Deşeuri a venit cu mai multe precizări legate de modul în care se comunică numărul de persoane care vor fi incluse la plata taxei de salubrizare, informaţiile fiind disponibile pe pagina de Facebook a organizaţiei.

Deoarece taxa va trebui plătită la primărie, una dintre întrebările fireşti a vizat acest aspect.

„De ce va trebui să plătesc de acum la primărie? Din cauză că s-a schimbat mecanismul de plată al serviciului de colectare separată şi transport separat al deşeurilor municipal (menajere) şi cele similare provenite din gospodării proprii/asociatii de proprietari/agenţi economici/instituţii publice: Primăria plăteşte operatorul de salubrizare pentru serviciile prestate, apoi este obligată de lege să recupereze sumele plătite de la persoanele fizice şi juridice care beneficiază de acest serviciu”, este răspunsul ADI Deşeuri la prima întrebare.

Declaraţia referitoare la numărul de persoane din fiecare gospodărie sau instituţie este necesară pentru un calcul corect al taxelor, în lipsa acestui document fiind posibile erori. Declaraţiile se depun la sediile primăriilor, iar acolo unde este posibil este acceptată şi varianta online, unele administraţii locale având formulare disponibile pe site-urile oficiale. Declaraţiile trebuie depuse până la data de 24 decembrie şi nu este nevoie să se revină cu aceste documente doar dacă se produc schimbări în situaţia prezentată iniţial.

Cum se face calculul, ce facem noi?

Calcul taxei se face de către primării şi este aprobat de consilierii locali. La Deva, de exemplu, valoarea taxei a fost stabilită la 14,36 lei de persoană, pe lună. Consiliul Local Deva a aprobat deja un regulament în ceea ce priveşte taxa de salubrizare, iar cel mai important lucru este că datele referitoare la numărul de persoane se comunică de către asociaţiile de proprietari, pentru cei care locuiesc la bloc. Altfel spus, nu trebuie să mergem cu declaraţiile la primărie; ele se transmit de asociaţiile de locatari, evitându-se astfel disconfortul şi statul la coadă.

Regulamentul mai prevede că taxa se poate achita anual în patru tranşe trimestriale, cu datele limită 31 martie, 30 iunie, 30 septembrie şi 20 decembrie. Pentru anul 2022, taxa se va achita până la 20 decembrie pentru lunile octombrie, noiembrie şi decembrie.

Important de reţinut este că taxa se poate plăti şi online, prin virament bancar în contul de Trezorerie al Municipiului Deva.

Cât priveşte zonele Brad şi Haţeg, activitatea de colectare şi transport a gunoiului va fi derulată, în continuare, de operatorul de salubritate actual, al cărui contract expiră pe 26 ianuarie.

În loc de concluzii

1.Cel mai probabil, lucrurile se vor aşeza şi fiecare va şti ce are de făcut. Este clar însă că fără un suport solid, asigurat de această taxă de salubritate – care se achita şi până acum, dar de către asociaţiile de locatari, nu vom putea avea un oraş sau o comună curată. Diferenţa este că acum se va face o mai bună colectare, iar restanţierii vor figura în baza de date a primăriei aşa cum se întâmplă cu cei care nu au plătit impozitul sau o amendă, la timp.

2.Se aruncă deşeuri de mari dimensiuni, cutii, mobilă sau deşeuri din construcţii, lângă tomberoare şi rămân acolo, deşi nu acela este locul lor. Din păcate, nimeni nu ştie şi nu vede cine le-a dus acolo – cel puţin la nivel declarativ.

3.Există şi nemulţumiri legate de costuri, dar trebuie menţionat că tariful la gunoi a rămas neschimbat de ani buni din motive ce ţin mai mult de campaniile electorale. Iar valoarea taxei lunare nu este mai mare decât preţul unui pachet de ţigări, pe care unii îl cumpără zilnic, sau a două cafele servite pe o terasă.

Partajează această știre

Lasă un răspuns