“Satisfacția mea zilnică este zâmbetul pacienților la sfârșitul ședinței”

Dialog cu medicul stomatolog Oana ARTEAN – Hunedoara.

– De ce stomatolog și nu altă profesie?

– În copilărie am fost inspirată de mama celei mai bune prietene ale mele, care era medic, era o femeie independentă, puternică și empatică. Oamenii veneau la ea pentru ajutor, iar ea le alina durerea și asta m-a inspirat, a fost un model pentru mine.

– Ce înseamnă pentru dumneavoastră pacientul?

– Un om care vine la noi de multe ori cu durere, de cele mai multe ori cu frică, cu anxietate legată atât de ce i se va întâmpla pe scaun, cât și de rezultatul muncii noastre. Încercăm, mai ales la prima vizită, să ascultăm pacientul, să vedem care sunt nevoile și așteptările lui, să creăm o legătură între noi și acesta, să îi dăm încredere și să îi scădem anxietatea.

– Vă aduce satisfacții activitatea de stomatolog?

– Cu siguranță. Este o meserie grea, solicitantă fizic și psihic, dar cu satisfacții imediate. Zâmbetul pacientului la sfârșitul ședinței, când îi dai oglinda în mână, după ce i-ai refăcut aspectul dinților frontali sau nenumăratele mulțumiri și ușurarea de pe fața unui pacient anxios, după un tratament lipsit de durere. Toate astea sunt satisfacții zilnice care ne încurajează.

– Vă confruntați cu greutăți?

– Din păcate, deoarece tratamentele stomatologice sunt costisitoare și nu sunt decontate de către stat și nici nu se face suficientă educație de prevenție, mulți pacienți ajung la noi foarte târziu, după ce au pierdut mulți dinți sau cei restanți sunt foarte afectați, iar posibilitățile de tratament sunt limitate sau foarte costisitoare. 

De multe ori este o discrepanță foarte mare între ceea ce își dorește pacientul și ce se mai poate face la costuri rezonabile. Spre exemplu, nu vor să extragă un dinte care nu mai poate fi salvat, sau nu acceptă ideea de proteză mobilă.

E nevoie de multă răbdare și empatie, sunt dăți în care reluăm din nou și din nou aceleași explicații cu un pacient până când ajungem la un plan de tratament asupra căruia să cădem de acord.

– Ce tratamente moderne folosiți în slujba pacientului?

– Încercăm pe cât posibil să ținem pasul cu tehnologia pentru a veni în întâmpinarea nevoilor pacienților.

Pe lângă apex locator, ace endodontice rotative și diga care deja nu mai reprezintă o noutate, ci normalitatea în efectuarea tratamentelor endodontice (scosul de nerv), de 2 ani am introdus și scanarea digitală.

Cu ajutorul scanerului intra-oral, înregistrăm dinții pacientului și ocluzia și o transmitem digital tehnicianului dentar care realizează pe calculator designul restaurării dentare și apoi dă comanda unei mașini care frezează dinții într-un bloc de zirconiu.

Scanerul intra-oral practic înlocuiește amprentarea clasică sau mulajul cum îi spun pacienții. Este mult mai precis și mai ușor de suportat de către pacienți.

– Aveți în vedere cumva legea compensației?

– Avem în vedere o etică a muncii și a profesiei noastre de medic. Avem o meserie foarte tehnică cu ace, freze, turbine, milimetri, dar toate astea se desfășoară în gura unui om și se poate întâmpla să faci un tratament perfect tehnic și totuși pacientul să plece nemulțumit. De accea tot ce facem trebuie gândit în contextul complex al stării generale fizice și psihice a pacientului.

Niciodată nu gândim tratamentul din perspectiva câștigului nostru financiar, ci îl adaptăm la pacient. Țelul este ca pacientul să plece mulțumit din cabinet. Câteodată asta se întâmplă foarte ușor, iar altă dată durează luni de zile sau nu se întâmplă deloc. Dacă reușim să obținem acest deziderat, compensația vine pentru că el ne recomandă familiei, vecinilor, cunoștințelor sau ne trimite o poză sau o filmare în care zâmbește fericit cu noua dantură.

– Cum folosiți timpul între cabinet și familie, fiind soție și tânără mamă?

– Timpul este într-adevăr foarte prețios, încerc să îl gestionez cât mai bine. Din fericire, fac o echipă bună cu soțul meu atât la cabinet, cât și acasă.

Lucrăm pe ture inverse astfel încât fiecare dintre noi să fie jumătate de zi la cabinet și cealaltă jumătate acasă cu copiii. Mă consider norocoasă din acest punct de vedere, pentru că reușesc să împac cariera profesională cu viața de familie.

– Timp liber aveți?

– Strict pentru mine foarte puțin. Timpul liber îl petrec în general cu copiii, care sunt acum destul de mărișori ca să putem face diferite activități împreună, plimbări cu bicicleta, schi, ieșiri în natură. Din când în când, chemăm bunicii în ajutor, iar eu și cu soțul meu plecăm câteva zile undeva. Cu un stil de viață așa de alert și petrecând atât de puțin timp împreună în timpul săptămânii, este esențial ca din când în când să ne mai deconectăm și să petrecem timp numai noi doi, departe de grijile cotidiene.

– Vă preocupă pregătirea profesională și activitatea de cercetare în domeniu?

– Stomatologia este un domeniu al medicinei care a evoluat foarte mult la noi în țară în ultimele decenii. Noile materiale și tehnologii ne permit să le facem pacienților tratamente mult mai corecte și mai sigure din punct de vedere al sterilizării (fiecare pacient are trusa lui sterilizată și sigilată al cărei cod este trecut în fișa lui medicală).

Prin intermediul implanturilor dentare avem posibilitatea să înlocuim dinții lipsă, astfel încât pacienții să nu ajungă edentați sau cu proteză mobilă.

Și estetica materialelor a crescut semnificativ, cu ajutorul zirconiului și al ceramicii presate, tehnicienii dentari reușesc să obțină dinți foarte estetici și naturali, iar noi facem tot posibilul să ținem pasul cu noile tehnologii astfel încât să le putem oferi pacienților noștri toate aceste tratamente inovatoare.

– Care vă sunt gândurile de viitor?

– În viitorul apropiat doresc să ne extindem și să ne mărim echipa astfel încât intervalul de timp până la o nouă programare a pacientului să fie mai scurt.

De asemenea, vrem să continuăm buna colaborare pe care o avem cu colegii noștri de specialitate ortodontică sau chirurgicală, astfel încât să le oferim pacienților toate serviciile stomatologice de care au nevoie, de la radiologie dentară până la ortodonție și implantologie într-un singur loc.

Avem în vedere și achiziționarea de noi aparate și tehnologii care să ne ușureze munca și să le putem oferi pacienților aceleași tratamente la ei în oraș de care ar beneficia într-o clinică din capitală, spre exemplu.

Au consemnat Ioan Vlad, Georgeta-Ileana Cizmaș

Partajează această știre

Lasă un răspuns