.

Măsuri întreprinse de Guvernul PNL în combaterea epidemiei cu noul coronavirus

  1. Sănătate
  • Pe data de 4 februarie, Guvernul Orban a emis o OUG pentru pregătirea stocurilor de rezervă în situații de epidemii și pregătirea României pentru prevenirea infecțiilor cu coronavirus. Mai exact, au fost asigurate fonduri în valoare de 220 milioane lei pentru achiziția de echipamente și materiale necesare în regim de urgență.
  • La ora actuală, cererea pe piața internațională a crescut exploziv și toate statele înregistrează mari dificultăți în a achiziționa stocurile medicale de care au nevoie. Mai mult decât atât, unele state, cum ar fi Germania, au impus restricții la exportul de dispozitive și materiale sanitare. De exemplu, ca să achiziționăm 80.000 de măști de la o companie germană cu care aveam contract a trebuit să se intervină pe canale diplomatice. (Notă: Germania a revenit de atunci asupra deciziei, relaxând măsurile de interzicere a exportului).
  • Începând de azi, 13 aprilie, crește capacitatea de testare la 5.000 de teste pe zi. Inițial am început de la o capacitate de testare de 600 de teste pe zi. La această creștere vor contribui cele 16 extractoare automate pentru care Unifarm a prevăzut achiziţia și care vor fi distribuie în teritoriu; unul a fost dirijat deja către Bihor.
  • Programul național de testare include 36 de centre de testare, România începând de la trei centre. Avem în vedere creșterea capacității de testare pentru noul coronavirus (COVID-19), prin instruirea personalului necesar și achiziționarea de noi aparate Real Time PCR. Pentru a crește capacitatea de testare în toate județele în permanență sunt organizate cursuri de instruire ale biologilor și medicilor de specialitate din spitale și sunt autorizate cât mai multe centre de testare.
  • În perioada 6-7 aprilie 2020, Compania Unifarm SA a achiziționat și a adus în țară mai multe transporturi de echipamente medicale și produse dezinfectante, după cum urmează: 2.245.000 măști FFP2 și ochelari de protecție; 20.000 viziere; 300.000 combinezoane, din care 200 000 combinezoane speciale utilizate în secțiile de terapie intensivă (ATI); 923.000 mănuși latex; 114.000 mănuși vinil; 2.000.000 măști chirurgicale cu 3 pliuri; 36.000 tone dezinfectant pentru suprafețe. Aceste materiale sanitare și echipamente de protecție merg cu prioritate către spitalele din prima linie.
  • 000 de combinezoane de protecție au fost achiziționate de statul român prin Oficiul Național de Achiziții Centralizate și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență și transportate în România. Zborul din 7 aprilie este al treilea transport aerian cu echipamente medicale din Coreea de Sud. Costurile au fost acoperite de Statele Unite în sprijinul Guvernului României și a fost executat cu o aeronavă C-17 Globemaster III. Folosirea acestei capabilități, care este exploatată în comun de țări NATO și partenere pentru misiuni de urgență în contextul gestionării pandemiei de coronavirus, a fost o premieră în cadrul Unității Multinaționale de Transport Strategic.
  • O aeronavă militară a adus pe 2 aprilie din Turcia 100 de mii de măști de protecție tip FFP2 și FFP3, destinate personalului medical din țară și echipajelor operative care acționează în teren.
  • Cercetătorii științifici din Centrul de Cercetare Științifică pentru Apărare, în colaborare cu operatorul economic STIMPEX SA și cu CN ROMARM SA, companie din subordinea Ministerului Economiei, au făcut recepția primului lot de 15 de izolete de concepție și producție românească. Producem 30 de izolete pe săptămână.
  • Romarm, compania Ministerului Economiei, este în curs de aducere a patru linii de producție de măști FFP2 și va produce 500 de mii de bucăți pe zi, producția totală în România urmând să fie de un milion de măști pe zi.
  • Scanerul termic, 100% concepție românească, prin care se identifică starea febrilă și transmite rezultatul în timp real, a fost lansat pe 7 aprilie, de IOR, companie din industria națională de apărare, aflată în portofoliul Ministerului Economiei, și Pro Optica, societate cu capital de stat din indutria de apărare. Produsul denumit CONDOR SR-FD poate fi folosit la controlul accesului în zone cu flux mare de persoane, pentru reducerea timpului de evaluare a stării febrile, în locuri precum aeroporturi, metrou, frontieră, spitale (triaj), instituții publice, sau oriunde există un flux mare de oameni.
  • E aproape finalizată testarea camerelor cu presiune negativa, care vor permite ca, in cazul în care există pacienţi care se interneaza intr-un spital care nu e destinat tratarii persoanelor infectate cu coronavirus, sa poata fi izolate  in astfel de camere.
  • Am aprobat protocolul de tratament pentru COVID-19 pe baza recomandărilor Comisiei de specialitate a Ministerului Sănătății. Protocolul va fi actualizat pe măsură ce dovezile științifice legate de tratamente se adună. Am luat legătura cu producătorii medicamentelor pentru a asigura necesarul de tratament, în contextul în care toate țările cer aceleași medicamente. Dirijăm către fiecare spital dublul numărului de pacienţi ca şi cantitate, pentru tratament. Am reușit să obținem donații de medicamente sau discounturi semnificative. Ne uităm cum putem simplifica regulile de donație în această perioadă (Notă: conform Codului Civil, pentru o donație cu valoare peste 25.000 lei trebuie semnată în prezența unui notar și se plătesc taxe notariale).
  • Am acreditat în regim de urgență mai multe firme românești care și-au schimbat linia de producție pentru a produce măști de protecție și combinezoane ce pot fi folosite împotriva Covid 19. Am făcut același lucru cu companii care produceau înainte produse cosmetice și care acum produc biocid, așa cum este compania Farmec de la Cluj. Au fost acreditate trei institute ale Ministerului Apărării Naționale pentru a aviza dispozitivele medicale şi a le autoriza, respectiv măștile, combinezoanele şi un institut – Institutul Cantacuzino – pentru biocide. Practic, scurtcircuităm acel termen lung la Comisia de biocide şi la Agenția Națională a Medicamentelor, și care punea frâne birocratice în producerea acestora în țară.
  • Antibiotice Iași va relua producția a două medicamente cerute de piață – respectiv paracetamol și novocalmin.
  • Producția locală de măști de protecție deja a început. Am agreat cu o companie românească că va produce, în scurt timp, 1.000 de combinezoane zilnic și care, din 15 aprilie, va produce 500.000 de măști zilnic pentru populație şi 150.000 de măști pe zi pentru spitale, astfel că se va ajunge la aproximativ 4 milioane de măști produse lunar.
  • Suntem în discuții cu 4-5 mari producători locali care lucrează pentru a fabrica ventilatoare mecanice, cu prioritate, dar și paturi ATI.În câteva săptămâni ar putea începe producția.
  • Am elaborat planul de acțiune pentru organizarea spitalelor pe 3 faze pentru a prelua pacienții cu COVID-19.
  • Una din principalele prevederi ale stării de urgență este aceea că, pentru o durată de 6 luni, spitalele și centrele medicale pot angaja medici și personal auxiliar atât de necesar în această perioadă.
  • Am construit un spital mobil (ROL II, din curtea Institutului Ana Aslan) unde se vor trata cazurile ușoare, care va deveni funcțional foarte repede (urmează a fi branșat la utilități).
  • România se confruntă de multă vreme cu lipsa medicamentelor din farmacii din cauza exportului către alte state din UE. În această perioadă, pentru a asigura necesarul de medicamente, dispozitive medicale și materiale sanitare pentru pacienții români, Ministerul Sănătății a aprobat de urgență un ordin prin care se interzice temporar exportul paralel. (Notă: Ministerul Sănătății a revenit cu completări pentru a permite livrările de medicamente către Republica Moldova. Discutăm cu Comisia Europeană pentru a aplica măsuri proporționale care să asigure disponibilitatea produselor medicale necesare în această perioadă și în același timp solidaritatea UE).
  • Pe data de 18 martie, am suplimentat bugetul Ministerului Sănătății cu o sumă de 42 de milioane lei pentru susținerea centrelor de carantină prin intermediul direcțiilor de sănătate publică și am reglementat normele metodologice privind funcționarea și decontarea cheltuielilor pentru aceste centre de carantină.
  • Serviciile medicale și medicamentele necesare pentru tratarea cazurilor cu COVID 19 și a complicațiilor acestora se acordă tuturor persoanelor aflate pe teritoriul României, pe toată perioada stării de urgență.
  • Pe perioada stării de urgență, medicii de familie și medicii de specialitate din ambulatoriul clinic pot acorda consultații la distanță, care pot fi realizate prin orice mijloace de comunicare, cu încadrarea într-un număr maxim de 8 consultații/oră. Prescripțiile medicale vor fi transmise pacientului prin mijloace de comunicare electronică.
  • Medicul de familie poate emite prescripție medicală, în continuare, pentru pacienţii cu boli cronice cu schemă terapeutică stabilă, în baza documentelor medicale care au fost emise pacientului – scrisoare medicală și/sau confirmarea înregistrării formularului specific de prescriere – și pentru medicamentele care până la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri erau prescrise de către medicii specialiş
  • Se prelungește cu 90 de zile termenul de valabilitate a biletelor de trimitere.
  • Pe perioada stării de urgență se suspendă obligativitatea utilizării cardului național de sănătate și a documentelor înlocuitoare ale acestuia.
  • Taxa clawback s-a plafonat la nivelul valorii aferente trimestrului 4 al anului trecut, la 27,65%. Reglementarea are ca scop plafonarea aceste contribuții, pentru că, într-o altfel de situație, creșterea acestei contribuții la un nivel care nu ar putea fi susținut ar provoca discontinuități în asigurarea tratamentului pacienților și în asigurarea medicamentației necesare.
  • Avem grijă de pacienții cronici. Simplificăm regulile pentru ca aceștia să își primească medicamentele în continuare în perioada de distanțare socială prin prelungirea valabilității rețetelor, exceptarea de la prezentarea cardului de asigurat în farmacie sau permiterea de consultații la distanță.
  • Încurajăm donarea de sânge. Nevoia de sânge nu a scăzut în acestă perioadă, dar numărul de donatori s-a înjumătățit. Centrele de transfuzii au implementat reguli suplimentare de protecție a personalului și donatorilor.
  • Institutul Național de Sănătate Publică a transmis un mesaj ferm de continuare a activității de vaccinare cu respectarea măsurilor de protecție de către și în beneficiul personalului medical, părinților și copiilor. În situația actuală, avem obligația să prevenim îmbolnăvirile la copii care pot fi evitate prin vaccinare mai mult ca oricând.

2. Economie

  • Întregul pachet de măsuri de sprijin pentru angajații și companiile afectate de pandemia COVID-19 beneficiază de o alocare bugetară de 30 de miliarde de lei și impactul economic este estimat la aproximativ 100 de miliarde de lei. Sursele de finanțare sunt bugetul național și fondurile europene.
  • Pachetul de criză își propune să ajute deopotrivă firmele românești precum și angajații din România.
  • Toate facilitățile economice sunt disponibile de la 1 aprilie, după adoptarea normelor de aplicare( cel mai probabil, în această săptămână și pentru schemele de garantare și pentru amânarea ratelor).

 

IMM INVEST:

  • Guvernul a majorat plafonul de garantare a creditelor pentru IMM prin intermediul Fondului de garantare cu 5 miliarde de lei, acesta poate fi suplimentat cu alte 5 miliarde și putem ajunge la 15 miliarde. Astfel, guvernul garantează credite pentru investiții și pentru asigurarea capitalului de lucru. Dobânda pentru ambele produse este subvenționată integral, iar comisionul de administrare este zero. Garanția funcționează pentru 90% din credite în cazul creditelor până într-un milion de lei și de 80% pentru creditele de peste un milion.
  • Guvernul a decis ca durata finanțărilor să fie de 10 ani pentru investiții și de 6 ani pentru capitalul de lucru.
  • Efectul de multiplicare în economie al acestor măsuri este estimat la aproximativ 70 de miliarde de lei.
  • În ședința de guvern din 6 aprilie au fost stabilite și normele metodologice de aplicare a programului IMM Invest.

 

Românii afectați de criza economică generată de COVID-19 pot amâna plata ratelor bancare cu 9 luni

  • Românii pot amâna plata ratelor bancare cu 9 luni dacă activitatea lor a fost afectată de criza provocată de răspândirea Covid 19.
  • De aceste facilități vor beneficia atât persoanele fizice, cât și cele juridice. La cererea debitorului, aceste credite se pot suspenda pentru o periodă maximă de 9 luni, însă nu mai mult de 31 decembrie 2020. Debitorul poate opta, prin solicitarea transmisă creditorului, să suspende obligaţia de plată a ratelor scadente aferente împrumuturilor, reprezentând ratele de capital, dobânzi şi comisioane, pe o perioadă cuprinsă între una şi nouă luni.
  • Băncile sunt obligate să acorde suspendarea ratelor acelor debitori ale căror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia gravă generată de pandemia COVID-19. Cei care vor să beneficieze de această prevedere trebuie să facă cerere în primele 45 de zile de la data intrării în vigoare a OUG.
  • Cei care și-au amânat plata creditelor ipotecare vor plăti dobânda aferentă perioadei în termen de 60 de luni de la expirarea perioadei de amânare. Dobânda datorată de debitorii cu CREDITE IPOTECARE corespunzătoare sumelor scadente acolo unde plata este suspendată NU se capitalizează la soldul creditului existent. Deci NU se vor adăuga creditului.
  • Pentru persoanele fizice cu credite ipotecare, statul garantează dobânda pe 5 ani. În acest caz, dobânda este zero.
  • În 6 aprilie au intrat în vigoare normele pentru Ordonanța care amână ratele românilor și ale companiilor cu până la 9 luni. Cei care nu se vor descurca cu amânarea ratelor au la dispoziție începând din 7 aprilie un portal unde ne pot scrie și o persoană le va răspunde.

 

Alte măsuri economico-financiare:

  • ANAF rambursează TVA în valoare de 9 miliarde de lei, pentru ca acești bani să ajungă cât mai repede în economie. În martie, am rambursat TVA în valoare de 4 miliarde de lei.
  • Guvernul a amânat termenul de plată pentru impozitele pe clădiri, pe teren, pe mijloace de transport, de la 31 martie la 30 iunie 2020.
  • Am suspendat popririle și executările silite făcute de ANAF pentru creanțele bugetare pe perioada stării de urgență cu excepția celor din cauze penale.
  • Am prorogat termenul de depunere a situațiilor financiare, adică a bilanțurilor anuale până la 31 iulie 2020.
  • Reprezentanții ANAF suspendă acțiunile de control fiscal (a inspecțiilor fiscale, a controalelor antifraudă) cu excepția verificărilor ce pot fi efectuate de la distanță sau a cazurilor de evaziune fiscală unde sunt indicii în acest sens.
  • ANAF a amânat termenul pentru depunerea declarațiilor de restructurare a creanțelor bugetare până la 30 octombrie 2020.
  • Am suplimentat bugetul Ministerului Afacerilor Interne cu o sumă de 100 de milioane, pentru a putea asigura sumele pentru achizițiile necesare pentru protejarea diferitelor structuri precum Poliția, Poliția de Frontieră, Departamentul pentru Situații de Urgență sau Jandarmeria.
  • Guvernul a prelungit valabilitatea voucherelor de vacanță, pentru a veni în sprijinul cetățenilor și a industriei de turism. Perioada de valabilitate a acestora expira în mai 2020, iar noi am prelungit posibilitatea ca aceste vouchere să fie folosite până în mai 2021.
  • Discutăm cu reprezentații BERD un plan de dezvoltare economică post-criză. Este important să repornim motoarele economiei imediat după ce trec efectele Covid 19.
  • Guvernul a aprobat extinderea Sistemului Naţional Electronic de Plată, operabil de pe ghiseul.ro. Potrivit unui comunicat al Guvernului, prin extinderea acestui portal, persoanele juridice, alte entităţi fără personalitate juridică și persoanele fizice autorizate vor putea plăti, pe lângă taxe şi impozite către bugetul de stat, şi alte obligaţii datorate altor instituţii publice (de exemplu, amenzi, tarife), dacă acea entitate este înrolată în Sistemul Naţional Electronic de Plată (SNEP).
  • Am introdus un mecanism de decontare a TVA cu control ulterior, prevedere ce va exista doar pe perioada stării de urgență. Asta înseamnă că orice companie românească își va primi banii de la stat foarte rapid, urmând ca instituțiile statului să verifice legalitatea cererii în timp.
  • Guvernul plătește concedii medicale scadente (prin CNAS) în valoare de 2,7 miliarde de lei. IMPORTANT de menționat în cadrul dezbaterilor TV: Atunci când am venit la guvernare am găsit restanțe lăsate de guvernele PSD, în valoare de 2.7 miliarde de lei, ce nu mai decontaseră firmelor concediile medicale de aproape un an.
  • Decontăm facturi pentru lucrări de construcții ale autorităților locale în valoare de 1,5 miliarde de lei.
  • Firmele românești, inclusiv microintreprinderile, care plătesc anticipat impozitul pe profit beneficiază de o bonificație de 5% sau 10%. De această prevedere beneficiază firmele care plătesc impozitul pe profit pe primul trimestru până la data de 25 aprilie 2020. Marii contribuabili vor avea o bonificație de 5%, în timp ce contribuabilii mici și mijlocii vor beneficia de o reducere a impozitului datorat cu 10%. Bonificațiile se vor aplica și pentru companiile de turism și de alimentație publică, privind impozitul specific unor activități – pentru impozitul pe profit aferent trimestrului I al anului 2020.
  • Guvernul sprijină anumite domenii specifice care pot susține lupta împotriva răspândirii coronavirusului. Astfel, guvernul PNL a cerut Comisiei Europene scutiri de taxe vamale și TVA pentru companiile care importă produse destinate prevenirii și combaterii Covid 19, urmând ca CE să emită decizia de aprobare la finalul acestei săptămâni. Scutirea de taxe vamale și TVA va fi acordată pentru importurile de echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale, medicamente, efectuate de către organizații de stat, de organizații caritabile sau filantropice
  • Muncă

 

Șomajul tehnic – achitat de stat în procedură simplificată

  • Guvernul a adoptat noi măsuri privind șomajul tehnic acordat în perioada de urgență, astfel că au fost incluși în categoriile de beneficiari, pe lângă angajații companiilor și firmelor care au fost afectate de criza coronavirus și cei care au venituri din PFA sau drepturi de autor, angajații cluburilor sportive, angajații ONG-urilor. De asemenea, șomajul tehnic se aplică pentru orice formă de angajare.
  • Plata se va face mai repede, printr-o procedură simplificată – declarația pe propria răspundere a angajatorului, o cerere și lista angajaților intrați în șomaj tehnic.
  • Indemnizațiile de șomaj tehnic sunt în valoare de minimum 75% din salariul de bază, nu mai mult de 75% din salariul mediu brut. Șomajul tehnic va fi plătit din bugetul Ministerului Muncii, din fondul de șomaj, dar și din bani eu În primă fază accesăm 300 de milioane de euro din programul operașional ”Capital Uman”. Ulterior vom crește această sumă și din alte programe europene. Primele cereri de rambursare vor fi trimise către Comisia Europeană în mai. Dacă perioada șomajului tehnic se prelungește, putem accesa fonduri europene din alte programe care în acest moment de criză nu se mai justifică.
  • Guvernul a adoptat în ședința din 6 aprilie ca 300 milioane euro din fonduri europene să fie direcționați către cheltuielile cu şomajul tehnic, fonduri disponibile la nivelul Programului Operaţional Capital Uman, care ulterior vor putea fi majorate.
  • Dorința Guvernului PNL este ca fondurile să ajungă cât mai devreme la cei care au nevoie de ele. De aceea Guvernul a redus cât se poate birocrația și a mers pe încrederea acordată antreprenorilor și profesiilor liberale care beneficiază de această măsură.

 

Ce tip de angajatori se califică pentru acest ajutor?

Toţi angajatorii care, în această perioadă, au aplicat măsura suspendării temporare a contractelor individuale de muncă, ca urmare a efectelor epidemiei cu coronavirus, se califică pentu această facilitate: fie că vorbim de întreprinderi mici şi mijlocii, companii mari sau alte forme de angajare, structuri neguvernamentale sau persoane fizice neautorizate, întreprinderi individuale care au angajaţi cu contracte individuale de muncă.

 

Pe ce perioadă se acordă acest ajutor?

Pentru perioada stării de urgență, respectiv de la intrarea în vigoare a decretului privind starea de urgență, 16 martie, până la finele acestei perioade, cu posibilitatea de prelungire, evident, în funcție de evenimente, de evoluția situației din țară și dacă situația de urgență va fi prelungită. Facilitatea se acordă pentru contractele pe perioada stării de urgență aferentă pentru zilele aferente perioadei stării de urgență. Astfel, pentru contractele de muncă suspendate în luna martie, ajutorul de șomaj tehnic va fi decontat de către stat pentru numărul de zile aferente perioadei stării de urgență, respectiv de la 16 martie la 31 martie.

 

Ce se întâmplă cu contractele de muncă suspendate înainte de intrarea în starea de urgență?

Acestea vor avea posibilitatea să deconteze ajutorul de șomaj tehnic parțial, doar pentru perioada stării de urgență.

 

Când se va face plata acestor ajutoare?

Solicitările privind plata șomajului ethnic vor putea fi depuse începând cu data de 1 aprilie la Agențiile Județene de Ocuparea Forței de Muncă și la Agențiile Județene de Plăți si Inspecție Socială. Şi aici procedura este foarte simplificată: o declarație pe propria răspundere din partea angajatorului, însoțită de o listă cu cu angajații, cu contractele de muncă individuale suspendate. În termen de 15 zile de la depunerea documentelor, Ministerul Muncii, prin ANOFM, face plata către angajatori. Angajatorii au obligația ca în trei zile de la primirea acestei indemnizații să facă plata către angatori.

 

Cine va plăti ?

Angajatorii precum și celelelte categorii de solicitanți nu vor plăti niciun ban. Guvernul va plăti aceste fonduri pentru șomajul tehnic din care, apoi, angajatorii vor face plăti către angajații aflati în șomaj tehnic, cluburile sportive către sportivii cu contract de activitate sportivă suspendată; celelalte categorii vor încasa direct banii pentru șomaj tehnic de la Agentiile pentru Plăți și Inspecție Socială.

 

Ce se întâmplă cu alte forme de angajare ?

Există categoria ‘alţi profesionişti’ prevăzută în ordonanta de urgență, care include toate formele de prestații economice, în baza unor autorizații de persoană fizică autorizată, întreprindere individuală și alte forme de derulare a activității. Pentru aceste persoane, indemnizația fixă este de 75% din salariul mediu brut pe economie. În cazul contractelor individuale de muncă, indemnizația este de 75% din salariul de bază, nu mai mult de 75% din salariul mediu pe economie. Pentru cei care au alte forme de prestare a activităților economice, se acordă o indemnizație fixă de 75% din salariul mediu pe economie.

 

Ce se întâmplă în situația în care angajatul are un salariu pentru care 75% din salariul de bază este mai mare decât 75% din salariul mediu pe economie?

În această situație, angajatorii au posibilitatea să acorde suplimentar față de indemnizația acordată de stat diferența până la 75% din salariul de bază, în funcție de negocierile dintre angajați și angajatori.

 

Sunt incluse în categoria ”alți profesioniști” și persoanele cu contracte de drepturi de autor, contractele pentru activități culturale, activități creative?

A fost inclusă o prevedere specială pentru persoanele care desfășoară activități și câștigă venituri exclusiv în baza unor contracte de drepturi de autor și aceștia beneficiază de indemnizație de 75% din salariul mediu pe economie pentru perioada aferentă stării de urgență.

 

Cum se constată, că o companie, o persoană fizică autorizată sau o altă formă de desfășurare a activității sunt afectate negativ de efectele epidemiei cu coronavirus. Care sunt criteriile ?

A fost eliminată prevederea cu privire la scăderea încasărilor cu 25% în luna martie față de media lunilor ianuarie – februarie. De asemenea, a fost eliminată restricția privind numărul de angajați pentru care se solicită această indemnizație, care era limitat la 75% dintre angajați. În acest moment, facilitatea se extinde pentru toți angajații care au fost afectați de efectele epidemiei cu coronavirus și nu există o limită de scădere a încasărilor sau veniturilor în baza cărora să fie eligibili pentru a solicita acest ajutor. Cerința este o declarație pe propria răspundere că angajatorul a fost afectat de efectele epidemiei cu coronavirus, iar această declarație pe propria răspundere va fi verificată ulterior depunerii documentelor, ulterior efectuării plăților. Plata nu este condiționată de efectuare a acestui control pe perioada stării de urgență.

 

Cum se face plata acestei facilități privind șomajul tehnic ? Unde se depun documentele ?

Sunt două mari categorii de beneficiari: cei cu contracte individuale de muncă angajatorul depune documentele la ANOFM, la structurile județene teritoriale, pentru cei care nu au contracte individuale de muncă, respectiv persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și alte categorii de profesioniști, profesii liberale, depun documentele individual la structurile teritoriale ale Agenției Naționale pentru Plăți și Intervenții Sociale, tot din cadrul MinisteruluiMuncii.Dacă ești angajat, trebuie să soliciţi angajatorului să trimită solicitarea la ANOFM. Dacă nu ești angajat şi desfășori o activitate în baza unor alte forme legale de desfășurare a activității, trebuie să depui individual această solicitare la Agenția pentru Plăți și Intervenții Sociale (ANEPIS) a Ministerului Muncii.

 

Alte măsuri:

  • Exceptarea, pe perioada instituirii stării de urgență, a efectuării anchetelor sociale pentru stabilirea/menținerea drepturilor de ajutor social privind venitul minim garantat și de alocație pentru susținerea familie.
  • Exceptarea pe perioada stării de urgență a efectuării orelor de muncă la solicitarea primarului, pentru beneficiarii ajutorului social, precum și a activităților ziliere.
  • Aplicarea tuturor solicitărilor de asistență socială, asigurări sociale de stat și de șomaj prin poșta electronică.
  • Reînnoirea cererii pentru căutarea unui loc de muncă în situația șomerilor neindemnizați se va realiza la 30 de zile după încetarea stării de urgență.
  • Pe perioada stării de urgență verificările pentru acordarea subvențiilor în cazul asociațiilor/fundațiilor/cultelor se vor realiza administrativ, pe baza documentelor trimise prin posta electronică, fără verificare în teren.
  • Prelungirea concediului de îngrijire a copilului pe perioada stării de urgență, precum și a indemnizației aferente.
  • Fonduri europene:
  • În ședința de guvern din 6 aprilie, Guvernul Orban a alocat 3,9 miliarde de lei, din fonduri europene, pentru un pachet de măsuri destinat urgențelor din sănătate și asistență socială. Astfel:
  • 350 milioane euro merg către achizițiile din sănătate: unităţile sanitare şi autorităţile publice locale care achiziţionează echipamente medicale și echipamente de protecţie medicală, inclusiv spitale modulare şi containere de logistică medicală care sunt necesare în această perioadă.
  • Va fi acordat un stimulent de risc personalului medical și auxiliar, ambulanță, paramedici, implicat direct în tratarea bolnavilor infectaţi cu co Este vorba despre un număr estimat de 75.000 de cadre medicale şi o valoare lunară a acestui stimulent de 2.500 lei (impozitat doar la nivelul impozitului pe venit, de 10%). Este un stimulent de risc discutat la nivelul Uniunii Europene, pe care şi alte ţări l-au propus, respectiv Bulgaria, Ungaria, Germania, Italia.
  • 30 de milioane de euro vor fi direcționați pentru finanțarea cheltuielilor cu aproximativ 1.000 de asistenţi sociali şi comunitari, care vor oferi servicii de sprijin și asistenţă la domiciliu persoanelor vârstnice, aproximativ 100.000 de persoane luate în calcul, care în această perioadă se află în au
  • Finanțarea a 170.000 de pachete cu produse de igienă corporală, distribuite celor care se află în carantină, copiilor de la casele de copii şi persoanelor vârstnice care se află în căminele de bătrâni.
  • Alte fonduri din pachetul aprobat merg către proiecte de reinserție profesională a românilor rămași fără un loc de muncă, inclusiv a românilor întorși din diaspora și relansarea de business-uri naționale.
  • Educație
  • Suspendarea cursurilor în creșe, grădinițe, școli și universități;
  • Crearea setului “Școala de acasă”, set de măsuri, instrumente online și instrucțiuni dezvoltat rapid de Ministerul Educației, racordat permanent la celelalte decizii ale ministerelor implicate în criza COVID: facilități pentru părinții care sunt obligați să stea acasă, ajutor financiar pentru procurarea de instrumente pentru învățământ la distanță (calculatoare, tablete), dezvoltarea de programe online și sisteme de învățare la distanță prin parteneriate public-private.
  • Parteneriat cu Televiziunea Română pentru a facilita accesul la educație și pentru acei copii care nu pot avea acces la platformele online. Cu ajutorul profesorilor voluntari (peste 50 de profesori), de luni, 16 martie, sunt difuzate pe TVR emisiuni de predare-învățare.
  • Dezvoltarea platformei digital.educred.ro care pune la dispoziția profesorilor instrumentele de predare la distanță, resurse digitale și instrucțiuni practice; organizarea de webinarii și instructaje online cu profesorii.
  • Amânarea simulărilor pentru Evaluarea Națională și pentru Bacalaureat;
  • Înscrierea online pentru clasa pregătitoare (validarea înscrierii se va prelungi cu o săptămână, după deschiderea școlilor);
  • Amânarea evaluării psihosomatice pentru clasa pregătitoare, până după reluarea cursurilor;
  • Anularea tuturor activităților extrașcolare, până la o dată care va fi comunicată ulterior;
  • Suspendarea tuturor activităților din cadrul programului „Școală după școală” care funcționează în unitățile de învățământ de stat sau particulare;
  • Suspendarea activităților de formare și evaluare finală destinate personalului didactic din învățământul preuniversitar;
  • Constituirea unui grup de lucru interinstituțional pentru evaluarea impactului economic, financiar și bugetar asupra României, generat de efectele epidemiei COVID-19;
  • Suspendarea tuturor olimpiadelor școlare județene și regionale, precum și a competițiilor sportive;
  • Sistarea programelor de studii de tip schimb de experiență și stagii de practică în spitale ale studenților și ale cursanților școlilor postliceale sanitare;
  • Prima linie de consiliere psihologică pe tema COVID-19, gratuită, pentru cadre didactice, părinți și elevi – „AMBASADOR pentru COMUNITATE”.
  • Programul pentru stimularea achiziționării de calculatoare, prin acordarea pe criterii sociale de bonuri valorice de 200 de euro, prin Hotărâre de guvern (adoptată în ședința din 26 martie);
  • Programe de voluntariat pentru profesorii care creează conținut pentru materialele și cursurile online
  • Organizarea de videoconferințe cu inspectoratele școlare și verificarea comunicării între cadrele didactice, părinți și elevi;
  • Inițiativa „Reacție pentru educație”, alături de organizația neguvernamentală Narada, cu sprijinul Cora România, o modalitate prin intermediul căreia tehnologia poate ajunge la profesorii și elevii din comunitățile dezavantajate. Platforma pune la dispoziția cadrelor didactice un formular pentru exprimarea nevoilor materiale pe care aceștia și elevii lor le au în demersul pe care îl desfășoară acum pentru continuarea educației la distanță. Obiectivul acestui instrument este acela de a atrage și de a coagula comunitățile locale, astfel încât să fie acoperite cât mai multe nevoi într-un timp cât mai scurt.
  • Ministerul Educației și Cercetării a alocat suma de 25 milioane lei pentru finanțarea unor proiecte de cercetare privind limitarea extinderii și combaterea epidemiei de SARS-COV-2.
  • Pentru pregătirea elevilor în vederea susținerii examenelor naționale, MEC a publicat un prim set de resurse de antrenament pentru elevii care vor susține examenele naționale. Baremele de evaluare și de notare vor fi publicate pe același site, vineri, 3 aprilie 2020 și soluțiile vor fi discutate la teleșcoală (parteneriatul cu TVR).

 

Zile libere pentru părinți

  • Acestea sunt acordate unuia dintre părinții copiilor cu vârsta de până la 12 ani, care nu beneficiază de condițiile muncii la domiciliu sau telemuncii, și care au epuizat celelalte optiuni de lucru prevăzute în Codul Muncii, pe toată perioada suspendării cursurilor în școli și grădinițe.
  • Acest lucru este valabil și pentru cei care au în îngrijire copii cu dizabilități cu vârsta de până la 18 ani, și pentru părinții sau reprezentanții legali ai copiilor cu handicap grav, neșcolarizați, și părinții sau reprezentanții legali care au în îngrijire, supraveghere și întreținere persoane adulte încadrate în grad de handicap grav sau în grad de handicap grav cu asistent personal.
  • Se acordă o indemnizație în valoare de 75 % din salariul în plată și nu mai mult de 75% din salariul mediu brut pentru o zi lucrătoare.
  • Facilitatea nu se aplică dacă unul dintre părinți beneficiază de alte forme de sprijin din bugetul asigurărilor sociale (de ex. șomaj tehnic).
  • Există și categorii exceptate și cărora li se acordă această facilitate doar cu acordul angajatorului: angajații din sistemul național de apărare, din penitenciare, personal din unitățile sanitare publice, utilități, comerț alimentar și alte categorii.

Agricultură

  • Suspendarea exporturilor pentru produsele agroalimentare de bază, în perioada stării de urgență, pentru asigurarea securității alimentare a României (Ordonanța Militară nr 8).
  • Piețele agroalimentare rămân deschisepe toată perioada stării de urgență, strict pentru agricultorii care prezintă certificat de producător agricol, cu obligația respectării măsurilor de prevenire a răspândirii COVID-19. (Ordonanța Militară nr 8).
  • Subvenții din fonduri europene acordate fermierilor. Peste 99,5% din subvențiile prevăzute pentru finalul anului trecut și prima parte a acestui an au fost achitate ( în primul rând, cele privind plata pe suprafața de teren, cele mai numeroase). Ministerul Agriculturii a început să plătească și subvențiile pentru așa-numita ”bunăstare la porc și la pasăre” ( în valoare de aproape 16 500 000 de euro). De asemenea, Ministerul Agriculturii a luat măsuri privind digitalizarea procedurilor birocratice și reluat, în 6 aprilie, procesul depunerii online a cererilor unice de plată APIA. În doar câteva zile au fost depuse 16.698 cereri de plată, pentru o suprafață de 111.448 hectare.
  • Folosirea eficientă a fondurilor europene pentru agricultură. La începutul lui aprilie, MADR a încasat suma de 91,7 milioane euro, rambursarea de la Comisia Europeană a sumelor utilizate de la bugetul de stat de către APIA, în luna februarie 2020, pentru acordarea schemelor de plăți directe corespunzătoare anului 2019. Această sumă se adaugă încasărilor din din primele trei luni ale lui 2020, din Fondul European de Garantare Agricolă ( 1.640,7 milioane euro) și a celor din Fondul European pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală(348,32 milioane euro). Încasările de la Comisia Europeană totalizează astfel peste două miliarde de euro, în cursul anului 2020.
  • Platformă online pusă la dispoziția producătorilor de legume (https://rndr.ro/legume/). Măsura facilitează comunicarea fermierilor cu marile lanțuri de retail și are scopul de a identifica cele mai bune modalități de preluare a mărfii direct de la micii producători.

 

 Justiție

  • Am majorat pedepsele pentru infracțiunea de zădărnicire a combaterii bolilor. Cine nu respectă carantina, cine nu respectă măsurile care sunt dispuse de Direcția de Sănătate Publică sau alte măsuri dispuse de autorități va avea dosar penal.
  • Guvernul a modificat Codul Penal în sensul majorării pedepselor pentru falsul în declarații. Dacă un cetățean revine dintr-o țară cu un număr mare de cazuri de coronavirus trebuie să completeze o declarație și să intre în carantină sau izolare. În cazul în care comite un fals și nu spune adevărul, atunci poate fi sancționat cu închisoare de la unu la 5 ani sau cu amendă;
  • Nerespectarea carantinei se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
  • Transmiterea unei boli contagioase de către o persoană care știe că suferă de această boală se pedepsește cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi. Pedeapsa poate ajunge până la 15 ani de închisoare dacă se ajunge la moartea uneia sau mai multor persoane.
  • Este introdusă o nouă infracțiune: omisiunea de a da informații complete în cursul unei anchete epidemiologice, privitor la persoanele cu care o persoană a intrat în contact, încercând să protejeze pe altcineva. Aceasta se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
  • Înăsprirea amenzilor pentru persoanele care nu respectă măsurile de limitare a răspândirii coronavirusului – între 2.000 şi 20.000 de lei pentru persoane fizice şi între 10.000 şi 70.000 de lei pentru persoane juridice.
Partajează această știre

Lasă un răspuns

Noutăți
Mica Publicitate