REZULTATE OBȚINUTE DE POLIȚIȘTII DE IMIGRĂRI DIN HUNEDOARA ÎN PRIMELE 10 LUNI ALE ACESTUI AN
În primele 10 luni ale acestui an au fost emise 1.027 de permise de ședere pentru diferite scopuri, 1.033 de avize de angajare în muncă, dar și alte activități au fost desfășurate de polițiștii de imigrări din Hunedoara.
În ceea ce privește dreptul de ședere/rezidență pe teritoriul României, în perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2024, poliţiştii de imigrări au asigurat managementul șederii și rezidenței pentru 2.608 persoane, dintre care 1.664 de străini din state terțe, cei mai mulți din Nepal, Moldova, Sri Lanka și 944 de cetățeni ai Uniunii Europene/Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene, majoritatea din Italia, Germania și Grecia.
Principalele scopuri pentru care străinii şi-au stabilit reşedinţa pe teritoriul României sunt: angajarea în muncă și reîntregirea familiei.
Ca urmare a aprobării dreptului de ședere au fost emise 1.027 de permise de ședere, dintre care 995 pentru ședere temporară și 32 pentru ședere pe termen lung. Au fost eliberate 194 de certificate de înregistrare și 25 de cărți de rezidență permanentă pentru cetățenii Uniunii Europene/ Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene.
În perioada analizată au fost înregistrate 1.071 de cereri pentru eliberarea avizelor de angajare în muncă, fiind emise 844 de avize de angajare pentru lucrători permanenţi şi detașați, 196 de cereri au fost respinse, iar diferența se află în curs de soluționare.
De asemenea, au fost înregistrate 33 de invitații pentru cetățenii din state terțe, fiind aprobate 22, trei au fost respinse, diferența fiind în curs de soluționare. Au mai fost înregistrate 17 cereri privind reîntregirea familiei cu cetățeni din state terțe.
Tot în perioada de referință au fost emise 59 de documente de protecție temporară ca urmare a solicitărilor primite de la cetățeni proveniți din Ucraina.
Activitatea de prevenire și combatere a muncii nedeclarate a străinilor reprezintă o prioritate a polițiștilor de imigrări din Hunedoara, în vederea creșterii gradului de siguranță al cetățeanului, printr-un control permanent asupra respectării legislației în domeniul migrației.
Pe linia combaterii șederii ilegale, în perioada de referință, au fost organizate 10 activități specifice de control, în urma cărora au fost depistați în situații ilegale patru străini (doi din Pakistan, unul din Macedonia și unul din Republica Moldova). Doi dintre aceștia, au fost introduși în Centrul de Cazare a Străinilor Luați în Custodie Publică Arad și unul în Centrul de Cazare a Străinilor Luați în Custodie Publică Otopeni, până la îndepărtarea de pe teritoriul țării noastre.
Pe numele celui de-al patrulea a fost emisă decizie de returnare cu termen de plecare voluntară de 15 zile de pe teritoriul României.
Totodată, au fost aplicate 12 sancțiuni contravenționale (o sancțiune a fost aplicată persoanei juridice și 11 persoanelor fizice), în valoare totală de 14.400 lei, pentru nerespectarea prevederilor O.U.G. nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, și a prevederilor O.G. nr. 25/2014 privind încadrarea în muncă și detașarea străinilor pe teritoriul României, cu modificările și completările ulterioare.
În perioada analizată, polițiștii Biroului pentru Imigrări al Județului Hunedoara, în cooperare cu reprezentanți din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Hunedoara au organizat patru sesiuni de informare cu beneficiarii forței de muncă, sesiuni în care a fost prezentat cadrul juridic legal în care aceștia pot angaja străini.
La aceste sesiuni de informare au participat și străini, în special studenți, în scopul cunoașterii condițiilor de angajare și dreptul la muncă pe teritoriul României pe perioada studiilor, respectiv ulterior absolvirii acestora.
Ca element de noutate, pentru a veni în sprijinul cetățenilor, Inspectoratul General pentru Imigrări a îmbunătățit și a crescut eficiența sistemului informatic în anul 2024, astfel avizele de angajare în muncă și detașare, în prezent sunt emise în sistem electronic, semnate cu semnătură electronică calificată și transmise solicitanților către adresa de e-mail comunicată, fără a mai fi necesară prezența acestora la ghișeu în vederea înmânării.
Noile modificări aduse aplicației Portal IGI oferă posibilitatea de a alege data și ora la care solicitanții doresc să se prezinte la ghișeu, iar cererile privind obținerea avizelor de angajare în muncă și detașare sunt preluate exclusiv în baza unei programări prin intermediul acestei aplicații, astfel fiind eliminate cozile de așteptare la ghișeu.
Exemplu:
O SOCIETATE COMERCIALĂ A FOST SANCȚIONATĂ CU AMENDĂ ÎN VALOARE DE 10.000 DE LEI
Pe linia prevenirii și combaterii șederii ilegale și a muncii nedeclarate, polițiștii de imigrări au efectuat, în luna martie a acestui an, o acțiune cu forte proprii, pe raza de competență, la o societate comercială cu domeniul de activitate produse de panificație.
Ca urmare a verificărilor, au fost depistați doi străini în ședere ilegală, dintre care unul desfășura activități lucrative fără forme legale.
Persoanele în cauză au fost introduse în centrul de custodie publică, până la îndepărtarea sub escortă de pe teritoriul țării noastre, iar societatea comercială a fost sancționată contravențional cu amendă în valoare de 10.000 lei.