Săptămâna europeană a mobilităţii este o iniţiativă a Comisiei Europene, prin care, în fiecare an, între 16 şi 22 septembrie, se încearcă găsirea de soluţii inovatoare la problemele actuale de mobilitate urbană.
Tema din 2022, “Better connections”, evidenţiază şi încurajează sinergiile între oameni şi locuri care îşi oferă experienţa, creativitatea şi dăruirea, pentru a creşte gradul de conştientizare cu privire la mobilitatea durabilă şi pentru a promova schimbarea comportamentului în favoarea mobilităţii active. Cei cinci piloni ai temei sunt: oameni, locuri, pachete, planificare/politici, precizează site-ul https://mobilityweek.eu/.
Tema a fost aleasă şi cu scopul de a se reflecta asupra dorinţei indivizilor din întreaga Europă de a se reconecta unii cu alţii după luni de izolare, restricţii şi limitări. Oamenii se pot conecta atunci când se întâlnesc, iar pentru a se întâlni, este nevoie de un transport mai bine conectat. În vederea realizării acestui obiectiv, există Strategia de mobilitate durabilă şi inteligentă care solicită, de asemenea, conexiuni mai bune între factorii de decizie, furnizori de servicii, urbanişti şi oameni, se arată în Ghidul tematic 2022, citat pe site-ul indicat mai sus.
Ghidul tematic, elaborat cu ocazia săptămânii mobilităţii în 2022, arată că, deoarece transportul este al doilea cel mai poluant sector din Europa şi emisiile din transportul intern din UE a crescut cu 0,8% între 2018-2019, trebuie depuse eforturi semnificative pentru a ajunge la ţinta zero emisii cu efect de seră până în 2050, aşa cum este subliniat în Pactul verde european.
Evenimentele desfăşurate în săptămâna 16-22 septembrie au scopul de a-i determina pe cetăţeni să încerce şi alte mijloace de transport şi să încurajeze promovarea dezvoltării unui transport urban durabil, se mai arată în iniţiativa CE din aprilie 2002. De asemenea, aceste evenimente ar trebui să permită administraţiilor oraşelor şi domeniilor de afaceri să testeze iniţiative de transport noi, cum ar fi ariile pietonale, vehiculele electrice, reţele de transport pentru biciclete şi autobuze pentru navetă, se mai arată în iniţiativa Comisiei.
Din 2002, de când a fost lansată campania, impactul a fost major, atât în Europa, cât şi în lume, foarte multe oraşe alăturându-se campaniei şi fiind implementate numeroase măsuri permanente – în special cu privire la infrastructura pentru ciclism, plimbări, de reducere a traficului etc, precizează site-ul http://ec.europa.eu/.
O serie de studii arată că persoanele care se deplasează prin modalităţi active de transport, cum ar fi plimbatul sau ciclismul, nu numai că sunt mai productive la muncă, dar îşi iau şi mai puţine zile de concediu medical şi se îmbolnăvesc mai puţin, mai notează sursa menţionată mai sus. Prin promovarea transportului durabil are de câştigat şi sectorul privat, existând rapoarte care arată o creştere a comerţului cu peste 40% în acele zone în care ciclismul a devenit o regulă. În Danemarca, de exemplu, clienţii care călătoresc în oraşe folosind bicicleta cheltuiesc două milioane de dolari pe an, mai mult decât cei care se deplasează cu autoturismul privat. http://stiri.tvr.ro/